kristinakicki

Direktlänk till inlägg 6 september 2010

Höstarbete

Av Kristina - 6 september 2010 17:49

Det är mycket att tänka på nu, när det redan känns som höst ute. Idag har jag mosat isär tomater och lagt fröna på servetter för att torka. Det har jag gjort i många år och det har alltid funkat. Sedan plockade jag frökapslar från mina tagetes. Det blev inte så många, dom har inte vissnat ner än. Det känns som jag ska ta det lite lugnare med odlingarna nästa år. Det är mycket jobb med att odla. Med det är svårt att låta bli. Man blir bunden att vara hemma och pyssla om växterna. Men det är underbart på våren när dom små plantorna växer så intensivt. Igår plockade jag av alla squash. Det blev åtta stora jättar. Dom är så användbara till så mycket.

Om man sparar squashen tills dom blir stora och tjocka i skalet står dom sig nästan fram till jul.

slog Idag slog jag upp i min kokbok ett recept på pumpkin pie. Den gjorde jag för många år sen. Pajen är smaksatt med kanel, ingefära och muskot.

Jag bakar ett grovt bröd med massa nyttigheter. I det tar jag riven squash, det blir så saftigt och gott.

Det är gott att grilla squash även steka i stekpannan med tex curry och örtsalt.

När jag gör grönsaksoppa tar jag i ganska mycket squash på slutet.

Skriv gärna om du har något recept på squash.

 
 
Ingen bild

Nina

12 september 2010 07:05

Jag önskar jag vore lika intresserad av att hålla på med växter och grönsaker som du. Tyvärr är det inte så, utan min passion är böcker, böcker...som ju i och för sig inte är fel, men lite intresse för naturen vore ju inte helt fel.

Kristina

12 september 2010 08:26

Jag önskar att jag kunde läsa lite mer. Det är tur att inte alla är lika.

 
Jenny Penny och Jon Melon

Jenny Penny och Jon Melon

14 oktober 2010 17:12

Det här borde du prova!

Smakrik kaka som är himmelskt god tack vare alla kryddor, choklad och valnötter. Apelsinglasyren gör den extra mumsig. Strimla gärna lite choklad och apelsinskal på glasyren före servering. Ingredienser:

3 ägg
4 dl råsocker
5 dl grovt riven squash
1 1/2 dl rapsolja
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 1/2 tsk ingefära
1 tsk kardemumma
1/2 tsk riven muskot
2 dl hackade valnötter
100 g hackad mörk choklad

Apelsinglasyr
100 g Philadelphiaost
50 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl florsocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1/2 apelsin

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner riven squash och olja.
Blanda mjöl, salt, bikarbonat, bakpulver och kryddor.
Vispa ner blandningen i smeten.
Blanda ner nötter och choklad.
Häll smeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 75 min. prova med en sticka så att kakan är genomgräddad.
Låt svalna.
Blanda apelsinglasyren genom att mosa osten och vispa i smöret till en slät smet.
Tillsätt florsocker, vaniljsocker och apelsinskal.
Bred glasyren över den kalla kakan.

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

14 oktober 2010 17:21

Tack för receptet.
det verkar gott.Jag ska nog baka kakan en dag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards