kristinakicki

Alla inlägg under september 2011

Av Kristina - 28 september 2011 18:12

   Hej alla goa bloggvänner nu tar jag ledigt från bloggandet ett par veckor, jag har lite annat för mig. Men jag kommer tillbaka till er kära vänner för ni betyder så mycket för mig.

Jag vill berätta en sann historia för er som hände när min son var 8-9 år.


Det var min tur att köra till fotbollsmatchen, jag hade 3 pigga pojkar i bilen. Vi satt och småpratade med varann om vad som hänt under dagen.

Jag visste att de hade fått en spruta mot påssjuka. Jag frågade om det hade gått bra. Jag får ett svar så att jag håller på att köra i diket.

Den ene killen svarar: Att nu har de sterilicerat oss allihop.


Det här glömmer jag aldrig, han hade missuppfattat det hela lite.

Ha det så gott jag är så tacksam för eran fina vänskap. Alltid lika trevliga och uppmuntrande kommentarer.



Av Kristina - 26 september 2011 18:30

   Det verkar vara gott om äpple i år och jag tycker om att kunna ta till vara på det vi har. Jag grävde djupt i min receptlåda och hittade ett recept på äppeldricka som min Mamma gjorde.


Äppledricka:

5 liter skivade äpplen

6 liter avsvalnat kokt vatten

1 msk citronsyra

2 tsk natrium (konserveringsmedel)


Ta bort allt dåligt, skaften och det lilla svarta som sitter mittemot.

Du behöver inte skala äpplena utan bara skiva dom ganska tunt.

Låt stå i 3 dygn röres sedan med 0,5- 1 dl socker.

Jag brukar inte späda den utan jag "tar den bart".

  Häll sedan upp på flaskor, har det varit sprit i flaskorna behöver du inte diska dom.


Av Kristina - 25 september 2011 19:27

     

Jag har plockat mycket växter i år som jag har torkat.

På den första bilden är det blåbärsblad ifrån Americanska blåbär. (Det var någon som sa att det var bra om man hade för högt socker). De är ganska syrliga och goda i te.

På tallriken och i burkarna är det ringblommor. Mina ringblommor är lite sega så de blommar för fullt nu. Jag plockar blommorna och drar av blommorna från "knoppen".

Sedan får de ligga och torka, det går ganska snabbt.

En del av det torkade använder jag till brödbak. Jag tog även i Hackade ringblommor när jag bakade lussekatter.


Jag gör alltid ringblomssalva:


Jag har inte hunnit än i år, men jag ska lägga ringblommorna i en glasburk och hälla på en bra olja, (Jag använder kallpressad rapsolja). Sedan ställer jag burken i fönstret och får stå där i en månad med tillsyn, (så att det inte möglar längst upp i burken).

Jag har ett recept här på ringblomssalva:

Smält 50 g svensk renat bivax i en bunke över ett vattenbad.

Rör ner 2 dl av din hemmagjorda ringblomsolja.

Låt allt smälta samman.

Salvan börjar ta form efter en  c:a 1 kvart.

Häll upp på burkar.

(Du kanske får röra lite grann).


Salvan är en mycket bra hudsalva, bra till fötterna och mycket annat.

Jag brukar fråga biodlare om jag får köpa bivax och det brukar alltid gå bra.

Blir det vax över kan du göra dig ett vackert ljus.



Av Kristina - 20 september 2011 17:47

 Jag har slutat göra bort mig .....Nej det är inte riktigt sant jag har lärt mig att klara av att göra bort mig.

När man var ung ville det inte till mycket för att känna sig bortgjord.

När jag var 16 år jobbade jag i kallskänken på en ganska stor resturang. Det var vid juletid och vi höll på med Julbord. Det här hände på en danskväll och en i musiken kom fram till våran lucka och frågade om vi hade grisfot. Jag trodde att han skämtade och tyckte att jag var snabb i repliken när jag svarade: Har du Julgransfot?

 Han skämtade inte, han tittade på mig som jag var helknäpp och jag hade helst velat sjunka genom golvet. Det var pinsamt.


Jag brukar prata spontant med människor som jag möter ute i vardagen. Det är två möten som har berört mig mycket.

I somras var jag på rea, stod vid klädställ och kollade om det var något som fall mig i smaken. Jag hittade en blus, men var tveksam om färgen. Det stod en kvinna mittemot mig.....Tanken var snabb, (*jag frågar henne om råd*) och gjorde så.

Hon visade upp en käpp för synskadade och jag tänkte snabbt, jag ska inte fly.

Så jag bad om ursäkt och började prata om reakläderna istället. Det hela slutade med att jag var smakråd till henne istället. Hon sa att hon hade fått order av barnen att köpa nya kläder. Vi hade en trevlig stund vi två, hennes man kom och skulle hjälpa henne men hon tydde sig till mig.


Det här hände i förra veckan, jag var och handlade i en mataffär och stod i  kön och började plocka upp mina varor.

Det står en kvinna bakom mig och jag hittar ingen "pinne" att skilja varorna med. Jag säger till henne att hon kan plocka upp varorna ändå. Hon skojar med mig att jag kan få betala hennes med. Om det är något jag saknar kan jag göra det säger jag. Hon får upp en stor god mjölkchokladkaka och jag utbrister, den kan jag ta.

Kvinnan säger att hon är så svag för choklad att hon kommer att äta upp den med en gång och att hon ofta köper choklad.

Jag säger vänligt det syns inte på dig. Det finns en orsak till detta svarar hon. Hon lutar sig framemot mig och viskar "jag har flera cancertumörer i min kropp". Jag betalar mina varor sedan träffas vi igen när jag plockar maten i min kasse. Hon ler mot mig och jag säger vilket härligt gott humör du har trots allt. Ja, det är det som hjälper mig svarar hon. Jag säger till henne att jag skickar healing till dig och så gjorde jag med. Hon svarar "Tack" med ett nytt leende, sen går vi åt var sitt håll.


De här händelserna har etsat sig fast i mitt huvud och jag känner att jag har lärt mig mycket av detta. Jag behöver inte känna att jag har gjort bort mig, utan tvärtom har jag varit med om två mycket rika möten.

Jag skulle bli glad om jag skulle möta dessa kvinnor igen, jag kände deras enorma styrka.


Av Kristina - 15 september 2011 10:07

     

Nu har jag bakat mitt hälsobröd igen. Jag passade på att handla ekologiskt mjöl när vi var på besök på Hästgården (Arvidstorp).

Jag vet inte vad som händer här riktigt idag? Nyss ramlade lampan i golvet och min buddha följde med ner. Lampan lyser fortfarande och buddha är oskadd, helt otroligt.

Tre gånger har jag åkt ut från bloggplatsen.

Men nu bestämmer jag mig för att ingenting kan hindra mig "NU SKA JAG BLOGGA".


Nu ska jag försöka komma fram till vad jag egentligen skulle skriva om.

Jo jag har gjort en liten upptäckt när jag bakar bröd. När jag tar riven squash i brödet så blir det så saftigt och det blir poröst, det jäser bättre.

Jag tog riven squash i brödkakorna och de har aldrig blivit så bra och ingen märke det. Detsamma hände med mitt hälsobröd, det blir mycket högre och porösare.


Nu har vi skördat squashen och de är jättestora, är det hårda skal på så står dom sig länge. Förra året hade jag långt fram i november.

Jag använder den hela hösten till bak pajer soppor och grytor. Det är den bästa grönsak jag vet.

Det går jättebra att riva squash och frysa in.

  Här blev det squashplättar de blev jättegoda, gick bra att värma dagen efter.

Jag rev squash, lök och några potatisar och blandade ner lite vetemjöl, knäckte ner några ägg.

Nu har allt fungerat bra här, det gäller att bestämma sig för att allt ska gå bra.

Ha en bra dag!


Av Kristina - 14 september 2011 16:37

   Det blev inte så mycket kvar av den här goda äppelkakan, jag glömde och fota när den var hel.

Jag har gjort ganska många och fryst in, så jag kan vara lat i vinter. Äpplena som vi har i trädgården står sig inte så bra. Det har blivit en hel del äppelemos också.

Jag fick så god hjälp av mitt barnbarn Lova. Hon var så duktig, där är det full fart. Vi gjorde äpplemos, som hon tog med sig hem för att frysa in.


Här kommer receptet:

Äppelkaka

3,5 dl vetemjöl ,  3 tsk bakpulver,   2 tsk vaniljsocker, 1,25 dl socker blandas och finfördela 100g smör i blandningen. Tillsätt ett ägg och arbeta ihop snabbt till en deg.


Tryck ut helften av degen i en rund pajform ( c:a 20 cm i dia)

Skala 4-5 äpplen och riv dem grovt. Täck degen med äppelraspet.

Kavla ut resten av degen till ett lock och lägg det över äpplena.

tryck ihop degen runt kanten.

Grädda kakan i 175 grader.

Serveras med florsocker ovanpå.

Hoppas att den blir en favorit hos dig med.                          


Av Kristina - 8 september 2011 09:01

  Att plocka lingon är så rogivande och roligt särskilt om man hittar en fläck med alldeles röda och stora lingon. Det är precis vad jag har gjort i år. Jag har varit flera gånger och plockat, inte så mycket åt gången... "Men med många bäckar små" så har jag fått ihop så att vi klarar vinterförådet.

Att plocka bär och örter är min terapi, då går jag in i mig själv och glömmer mina krämpor. När livet känns tungt ibland, så är skog och växter så läkande. Det känns som naturen tar hand om mig och läker mig och ger ett lugn tlll mig.


Jag skulle skriva ett recept på lättgjord lingonsylt, men det bara ramlade in andra ord istället. Så kan det bli ibland, Men nu kommer receptet som en vän bara rabblade upp i terappibadet för några år sen och sen dess använder jag det jämt.


Lingonsylt

5 liter bär och 1 liter vatten kokas 10-15 min

Röres med 2 kg socker tills det svalnar.

Hälles upp på varma burkar.

Hon sa att det inte behöver skummas men det blev väldigt mycket skum när jag kokade på färska bär så jag skummade sylten när den var klar.

När jag har kokat på frysta bär har jag inte alltid skummat.


Ha det så gott i lingonskogen!

Av Kristina - 1 september 2011 21:06

I onsdags kväll var jag på seans i skövde med Jörgen Gustafsson, känd från tv.

Det blev en mycket givande kväll med mycket humor och tankeställare.

Han började med att ta kontakt med Andevärlden. Jag fick inte något eget budskap, men det var intressant att lyssna till informationen han fick från andra sidan till några i publiken.


Efter paus fick publiken ställa frågor och vi fick så många fina och tydliga svar. Han tog god tid på sig och hade inte brottom därifrån.

Han vände upp och ner på mycket som jag har lärt mig utav andra medium. Han sa att det finns inga energitjuvar, utan att var och en ska ta ansvar i sitt liv. Jag håller med om detta, det är så lätt att skylla på andra, det är ju mitt liv jag lever.


Det var mycket klokt och tänkvärt allt han sa och värt att ta till sig. De vänner som var med mig, var mycket nöjda med kvällen och tyckte att Jörgen gav oss en toppen kväll.

Jag tyckte att han förenklade mycket som andra gärna vill krångla till och det kändes bra för mig.

 Hoppas att han återvänder till Skövde för då kommer jag tillbaka och lysssnar på honom igen.

Ett stort Tack till Andrummet i Skövde som anordnade det hela.

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards