kristinakicki

Alla inlägg under april 2011

Av Kristina - 30 april 2011 18:04

 

Nu börjar det sticka upp den ena efter den andra i rabatten. Plötsligt så finns dom bara där. Dom här liljorna luktar inte gott men är vackra att se på. 


  Idag har vi satt potatis det är tradion att det ska ske 1 maj, men i år kunde vi tjuvstarta lite. Det märks att man blir äldre och stelare, det var jobbigt att gå och böja sig hela tiden, men nu är det gjort. Nu är det bara att hålla efter så att inte ogräset tar överhand.


Vi satte ner två sorter, Puritan som ska vara en riktigt tidig sort, det är klart man vill ha. Det är ju det man väntar på att få ta upp knölarna ur jorden och koka potatis med dill och servera sill till, det är så gott!


Det är svårt att veta vilka sorter man ska välja, jag köpte Rocket den ska ge en riklig skörd. Så dyra som sättepotatisen är så vill jag att det ska bara drälla av små knölar under blasten.

Jag fick ner lite gullök, den satte jag väldigt tätt så att jag kan börja ta upp den tidigt och gallra. Jag använder blasten och blandar med creme fraise och lite kryddor då får jag en god sallad. Sen får resten av löken med lagom avstånd växa till sig.

Det är mycket som man vill sätta i trädgården, det är så lätt att så, men det är värre att rensa sen.


Av Kristina - 27 april 2011 20:41

  I dag tog jag en promenad för att plocka björkblad. Jag gick bara och njöt av den vackra runt omkring mig. Det är så vackert och rogivande i naturen.

   Den här vita mattan kom fram när den vita snön försvann. Jag föredrar nog vitsippor.

  Kabbeleka har alltid varit en favorit. När jag var barn gick jag utmed en bäck om våren och plockade dessa härligt gula blommor.

  Jag hittade ett bra ställe där det fanns många små björkar som jag räckte upp till. Jag brukar vara försiktig när jag plockar blad och inte ta för mycket på varje träd.

Nu får björkbladen ligga på tork på en tidning i några dagar med ständig omrörning. Om jag har eldat i vedspisen, låter jag björkblad och nässlor stå på en plåt och torka i eftervärmen intill spisen.


När bladen är riktigt torra lägger jag dom i burkar. Bladen använder jag senare under vintern till mitt bröd som jag tidigare bloggat om.

Det går bra att koka te på björkblad och nässlor, det är utrensande, men det ska man vara försiktig med.

Jag ska själv ta reda på lite mer om att ta en utrensande kur. 


Av Kristina - 26 april 2011 18:21

  Nu är det dags att plocka nässlor och dom växer upp igen så det är bara skörda, så länge dom inte sätter blom går det bra.

Ett litet tips är att ta med sig sopkvasten och sopa av nässlorna när du ska plocka då bränns dom inte.


Sen är det bara att skölja och lägga dom i grytan för att förvälla, efter det blir det sköljning igen. Vattnet sparar jag för att vattna tomatplantorna med.

Lägg i nässlorna i matberedaren och kör tills det är färdighackat.

  Idag blev det ingen soppa det blir det till vintern i stället. Jag fryser in i små burkar, när det har frysit till sig packar jag ur nässlorna och lägger dom i plastpåsar. Då tar det minre plats i frysen och jag kan använda burkarna igen.

När nässlorna blir lite större brukar jag torka dem och ha i mitt bröd. Jag återkommer till detta snart.


Av Kristina - 21 april 2011 12:51

  

Jag önskar alla en riktigt glad och go Påsk! 

  Här har jag lagt in sill som jag ska ha i påsk.

Jag gör alltid 1-2-3 lag då blir det alltid bra. En del ättiksprit två delar socker tre delar vatten.

  Jag gör alltid påskbakelser till fikat på påsken. Förra  året hackade jag persikorna och lade dom i mitten och spritsade grädde runtomkring, det blev mer lättätet.

Här kommer receptet på rulltårtan:

3 ägg

2 dl socker

2 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

0,5 dl vatten

Vispa socker och ägg pösigt

Blanda vetemjöl, bakpulver och rör försiktigt ned i äggsmeten och tillsätt vattnet.

Lycka till!


Jag har fått en fin kommentar av Susanne där hon Har förmedlat Thomas Di Levas Påskhälsning. Det är mycket läsvärt.



 

Av Kristina - 21 april 2011 12:37

  

Detta fina hängsmycke "livets träd" vann jag hos Corina. Jag är så stolt och tacksam över detta fina smycke.

Jag gick in på Corinas blogg och tittade på hennes smycken som hon har till försäljning, dom är så fina. Jag ska gå tillbaka igen och titta lite närmare, det fanns så fina örhängen.

Tack än en gång Corina! Här hittar du henne :  http://corina.bloggplatsen.se/

Av Kristina - 18 april 2011 16:30

   Ibland går jag här om dagarna och funderar på saker och ting. Idag har jag hittat några fördelar med att ta vara på den lilla inkomst som jag har.


Jag brukar alltid köpa råvarorna själv, då blir maten både billigare och nyttigare när jag lagar den från grunden. För att inte tala om godare! Jag kollar ofta efter extrapriser, handlar på mig då och fryser in.


Jag brukar plocka bär i skogen, och i min egen trädgård. Jag fryser in bär och på så vis har jag under hela året. Vid den här årstiden kan jag plocka nässlor och koka soppa, stuva och torka. Det är både nyttigt och billigt.


Jag kan också plocka örter och torka och göra egen ringblomssalva av.

Att gå och vandra i naturen är gratis och guld värt för mig. Utflykter i naturen med cykel, för att att plocka svamp eller bara för att njuta.


Vi äter ofta soppa som är hälsosam och billig - och mycket gott. Då kan vi unna oss att gå ut och äta ibland istället - då känns det extra lyxigt. Jag stickar raggsockar själv och ger bort i julklapp. Det är alltid lika uppskattat. Det jag kan göra själv, gör jag själv!


Om jag tänker efter, vad saknar jag i mitt liv? Jag är nöjd och tacksam för det jag har. Jag handlar mycket på loppis, då får jag de gamla fina möbler jag vill ha. Möblerna är inte massproducerade utan bär istället på en historia.


Jag behöver aldrig fundera på om mina vänner tycker om mig eller mina pengar...

Vilken tur jag har som har så mycket kärlek och vänlighet att ge bort! Det är gratis hos alla och det tar jag gärna emot med. Det bästa i livet är faktiskt gratis.


Jag är så glad att jag har alla de här fördelarna och säkert många fler.

Det är klart att jag har stunder när jag tycker synd om mig själv, men då brukar jag försöka vara tacksam över det jag har.

Av Kristina - 15 april 2011 08:53

 

Idag är jag trött jag kom hem kl tolv i natt, men det är det värt efter en sådan trevlig kväll.

Jag fick en inbjudan att vara med på en meditation i Tidaholm som jag kände in att jag skulle tacka ja till. Det var nästan helt okända ansikten för mig, men det är alltid trevligt att träffa nya likasinnade vänner.


Det var Lena Morin som skulle leda meditationen vilket hon gjorde så bra. Jag blev mycket imponerad av hennes ödmjukhet och kunskaper.

Hon hade redan förberett och fått konakt med de Ärkeänglar som skulle vara med oss. Det var Mikael, Rafael och moder Maria och några till.(mitt minne är kort).


Vi var en ganska stor grupp med mycket goda energier, så jag hade ganska lätt att gå ner i meditationen. Jag kände att jag fick kontakt med min skyddsängel.

Men det underbaraste var att jag kände Moder Marias undebara kärlek, det blev en sådan väme i min kropp som jag aldrig känt tidigare. Det var en fantastiskt upplevelse som jag ska ha med mig och känna in igen.


Det var frivilligt att berätta för varandra vad vi upplevt men jag tror att alla delade med sig. Lena talade om för var och en vad hon hade sett, det var många kärleksfulla berättelser.


Senare fick vi vara med om en meditation till, vi skulle gå tillbaka och titta på tidigare liv som påverkade oss idag.

Den här gången ledde Lena oss ned till en mur med en dörr som vi fick gå i genom. Jag fick kontakt ganska direkt, jag har testat det här innan men så lätt det gick den här gången har det aldrig gjort tidigare.


Jag var medicinman och höll på med örter och healing, jag hade ett så bra liv. jag var mycket uppskattad och duktig i det jag gjorde och jag fick en sådan trygg känsla inom mig.

Jag vet inte var jag var men som Lena sa att det spelar ingen roll jag fick ju ett så starkt budskap att ta med mig till det här livet.

Det känns så stärkande idag att jag fick till mig detta det värmer så mycket i och med att jag utövar healing sedan nästan sex år tillbaka.


Lena ledde oss ner till ett liv till, det var inte så bra, där for jag väldigt illa men jag fick även där ett budskap som jag tar till mig och känner att jag har nytta av i min utveckling.


Jag tackar värdinnan så mycket för inbjudan och dig Lena Morin för en fantastiskt och mycket givande kväll.

(Om det är någon som är intresserad att bjuda in Lena så kontakta mig)

Gå gärna in och titta på hennes hemsida    www.angelroom.se

Av Kristina - 13 april 2011 08:34

  Det har varit mycket extrapris på blomkål ett tag så jag har köpt ganska mycket. Jag visste inte riktigt hur jag skulle anrätta kålen.


Så jag gjorde det enkelt för mig och delade den i SMÅ buketter och stekte i stekpannan i olja och smör.  

Kryddade med gurkmeja, curry och örtsalt.

När buketterna fått lite färg, sänkte jag värmen, så fick dom gotta sig i pannan till lagom tuggmotstånd.


                


Ett litet tips till:  Skala och skär ingefära i bitar och lägg i en bringare och häll kokt vatten över och låt det dra. Då får du ingefärste som är bra mot värk.


Ha det gott!!!



Mat

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards