kristinakicki

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2013

Min docka

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01

 

Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där fanns en kvinna som jobbade med att laga dockor.


Vi tog med barnbarnen på en utflykt till Vadstena för att fixa till armarna på margareta som var lösa. Vi fick en trevlig dag medans Margareta var på reperation. När vi kom tillbaka beklagade sig Dockdoktorn att armarna jag hade inte passade.  Hon satte dit dem ändå, men det blev inte så bra, Margareta hamnade åter i en plastkasse.


Ett par dagar senare rotade jag i garderob och hittade kassen med dockläder, längst ned i botten fanns det ett par dockarmar. Det var rätt armar, jag har ingen aning om hur det hela har gått till, varför jag hade två par armar?Men det blev ingen mer tur till Vadstena den sommaren utan Margareta fick ligga i sin plastkasse.


Igår fick jag för mig att nu skulle min docka bli lagad. jag ringde till affären i Vadstena och hon hade tid idag. Så kl 13.00 stod jag utanför affären och lämnade min kära docka som jag fick i julklapp när jag var 4 år. Vi fick en trevlig eftermiddag i Vadstena, som jag tycker är en så mysig stad. Efter 2 tim fick jag tillbaka min docka med två fina armar som passade. Nu ska jag hitta en fin plats till Margareta, där jag kan se henne. Jag har så mycket fina kläder till henne som min mamma har sytt, så jag får nog börja och byta kläder på henne då och då. Man blir nog lite barnslig med åren, men det stör mig inte utan bara glädjer mig.

 
 
Ingen bild

Thorleif

21 augusti 2013 21:34

Kul berättelse Kicki, ha det gott

Kristina

22 augusti 2013 10:48

Tack snälla!

Ha det gott du med och jag ser framemot lördagen.

 
Anita

Anita

21 augusti 2013 22:20

Det var snällt av dig atta ta Margareta till doktorn och få bli hel igen. Jag har haft en liknanade docka som också var hos dockdoktorn lite då och då ... Hon hetter Monica.

Man blir lite lekstinn som äldre. Det skäms inte jag för heller.
I morgon åker jag till Skäne och kommer hem på fredagkväll.
Stor Kram till dig min goa vän och så skickar jag en kram till Margareta också ;)

http://resenarskan.bloggplatsen.se

Kristina

22 augusti 2013 10:47

tack för kramarna vi skickar tillbaka. Det bästa med att bli äldre det är att jag inte behöver ordet pinsamt längre. Jag gör det som är roligt.
Ha det riktigt gott och en kram till!

 
Ingen bild

Syster Birgitta

22 augusti 2013 07:09

Hej!
Systern till din docka finns hos mig, i likadan klänning fast röd. Jag minns inte vad min heter men fin är hon och är placerad på en byrå sen många år.
Ha en bra dag
Birgitta

Kristina

22 augusti 2013 10:44

Har du med på din docka likadan klänning, visst är de fina. Jag vet inte om jag har hört något namn på din docka. Du var inte så intresserad av att leka med dockor som jag var. jag tror att jag har några kläder som är dina, vi kan kolla nästa gång vi träffas. Dockan fick namnet Margareta efter en sommar flicka som bodde hos oss.
Ha en bra dag och kram på dig!

 
Lena

Lena

22 augusti 2013 07:12

Oj, nu kom jag att tänka på "Putte" som nog ligger i en plastpåse uppe på vinden... måste nog gå upp och leta reda på honom. Han är större och i normal barnstorlek så jag vet att jag sydde egna kläder till honom när jag gick i skolan. Tack för remindern! Ha en fin dag nu. Kram

http://www.suttecity.wordpress.com

Kristina

22 augusti 2013 10:39

Det är klart att Putte måste få komma fram och vara med dig i vardagen. Han var ju dig så kär när du var yngre.
Goa kramar till dig och ha en fin dag!

 
Ingen bild

Aina

22 augusti 2013 07:35

Hej! Roligt att se din bild på dockan. Jag fick en docka Katarina när jag var tre år och som följt med mig i livet och den har också fått gå till dockdoktorn i Vadstena. Tur att hon finns!. kram Aina

Kristina

22 augusti 2013 10:37

Hon är så trevlig damen i Vadstena och jag tycker som du, tur att hon finns. det är så roligt att få dockan lagad, det är nog inte så många som kan.
Tack för att du kommenterade och go kram på dig!

 
skogsfen

skogsfen

22 augusti 2013 12:42

Hej min docka hette Marianne...och tyvärr finns hon inte längre. Mormor sydde fina kläder till henne och mamma stickade klänningar. Men hon försvann i en flytt liksom mitt fina dockskåp. Misstänker att min styvfar hade något med det att göra.
Minnet finns kvar iaf. Kramar från Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Kristina

22 augusti 2013 15:19

det var tråkigt att höra att din docka och kläder är borta. man ska kanske inta fastna i det som varit men ibland är det kul med minnen. Mina dockläder är så välgjorda så det är en fröjd att bara titta på dem.
Goa kramar till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

22 augusti 2013 13:47

Vilket fint ansikte den dockan har och ser så innerligt snäll ut. Så fantastiskt att du har den kvar och att du fick den lagad. Klart att du ska ha den framme och glädjas åt henne och byta kläder och prata med henne. Det är rakt att jag blir avundsjuk för jag har ingen docka kvar.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

22 augusti 2013 15:17

Min docka har inte fått någon hedersplats än, men det kommer. Jag har en docka till som är ännu äldre, en gummidocka, men den är mindre.
Vad fint du skriver om att prata med dockan, det ska jag göra.
Tack för att du tittade in och go kram till dig!

 
lillis

lillis

24 augusti 2013 11:50

Oj så fin Margareta är, förstår att det är ett kärt minne med henne
Ha en bra helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

24 augusti 2013 18:25

Tack snälla, ha det gott du med.
Goa kramar!

 
Karin

Karin

24 augusti 2013 15:24

Min docka heter också Margareta har riktigt mörkt rakt hår, och kan blunda. Det var inte så längesedan som jag sydde ett nytt örngott och lakan till hennes docksäng. En ny mössa och klänning fick hon också. Jag har inte så många gamla dock-kläder kvar, de har gått i sönder. Men original-hängsle-kjolen som hon hade på när jag fick dockan, den finns kvar.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

24 augusti 2013 18:26

vad kul, kan du inte lägga ut en bild på din Margareta.
Ha det gott och go kram!

 
wiper

wiper

27 augusti 2013 13:39

Vilken fin docka och hon har samma namn som mitt andranamn ;)Vad bra att det finns dockdoktor. Vad härligt att ha kvar nåt från sin barndom. Jag hade själv en docka som jag döpt till Ulla och hon var i gummi. Har den i alla fall på bild. Mina föräldrar var tyvärr slit och släng.

Vad bra att du även har kläder till henne. Hon har ett sånt positivt och milt utseende så man blir glad. Snyggt stickad klänning också.

Ha en skön dag vännen
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

4 september 2013 09:04

Jag har mer fina kläder till henne, som min Mamma har sytt. Byter väl på henne någon dag.
Ha det riktigt gott och go kram till dig!

 
Ida

Ida

4 september 2013 00:15

Jättefin docka! Min mamma har nån liknande. Kul att ha sparat dem sen man var liten. Så fina dockor görs inte längre. Kram

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Kristina

4 september 2013 09:02


jag är så stolt över min docka, men den sitter fortfarande kvar på bordet. Jag hittar väl snart en värdig plats för min gamla docka.
Ha det gott och go kram till dig!

 
TantGlad

TantGlad

11 september 2013 08:45

MARGARETHA....?????Det hette min docka åkso. Villket sammanträffande att våra dockor hade samma namn.

Jag förstår kännslan över din docka, och barnslig är du inte, men hjärtlig och ett fint sött inre har du.
Så söt berättelse du delar med oss.
Jag älskade min Margaretha åkso, och jag fick henne när jag var runt 7 tror jag. Jag klippte henne, nattade henne och var sååååå KÄR i henne.
Såååå roligt din docka finns kvar, och det värmer mitt hjärta, för min docka har kommit bort. Saknar henne nu, när jag läser om din docka.

Jag är bara din...Margaretha...bara bara din ska du veta...

Kraaaaam i stort från mig!

http://TantGlad.bloggo.nu

Kristina

11 september 2013 14:04

vilken tur att du finns. Jag känner mig inte riktigt i form och sitter i telefonkö till sjukvårdsrådgivningen. då läser jag din kommentar och blir så glad över det fina du skriver.
goa kramar till dig.

 
Spanaren

Spanaren

17 september 2013 12:16

Kul att allt blev som det skulle till slut med din fina docka.
Jag har en bloggvän som har flyttat till Vadstena och hon pratar så gott om denna stad. Människorna är verkligen toppen och hon kom fort in i gemenskapen/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

10 november 2013 21:17

Ursäkta att jag inte har svarat. Jag har haft svårt att blogga ett tag, det tar emot. Jag ska åka till Vadstena på onsdag med en kompis och hennes docka.
Ha det gott och go kram!

 
Kaela

Kaela

20 oktober 2013 09:38

Vilken underbar docka.....min är sedan länge borta!
Kramar!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

10 november 2013 21:15

Jag är så glad att jag har min docka kvar och att hon är hel igen.
Goa kramar till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

4 november 2013 09:00

Kikki var är du. Jag blir rent orolig när du varit försvunnen så länge. Tänker på dig. Kram kram kram

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

10 november 2013 21:12

Tack snälla för att du bryr dig! jag vet inte vad som hände var gång jag skulle blogga så var det tomt i huvudet. jag saknar dig med mycket. jag ska komma in och läsa det du skriver en dag. jag kan inte mejla dig för alla mina mejla dig för alla mina adresser har försvunnit i datorn.
Jättegoa varma kramar till dig!

 
Ingen bild

Marianne Sjöberg

4 november 2013 10:14

Det var så länge sedan vi hörde av varann. Jag har nu egen dator så vi kan mejla varann.

Kristina

10 november 2013 21:14

Vad kul att du har en egen dator. Du får mejla mig för jag har inga adresser de har försvunnit ur datorn.
Ha det gott och go kram till dig

 
Tolmia

Tolmia

10 november 2013 19:52

Åååå jag hade en likadan.
Jag fick henne av tomten när jag var riktigt liten.
Så hon fick namnet Tomte- Dockan.
Min mamma sydde kläder åt henne.
Jag lekte mycket med henne.
Jag har flera lillebröder och när vi var i tonåren radade mina grymma bröder och deras kompisar upp mina dockor och sköt sönder deras ögon med luftgevär. Så synd!!!

http://tolmias.blogg.se

Kristina

10 november 2013 21:19

å jag känner riktigt hur ledsen du blev och är fortfarande för vad dina bröder gjorde mot dig. Tyvärr så begrep de inte bättre på den tiden. Men de sårade dig mycket.
Go kram till dig!

 
Karin

Karin

11 november 2013 19:32

Saknar dig här! Hoppas att du har det bra!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

11 november 2013 22:21

Jag saknar dig med. Det känns så bra att ni bryr er om mig. det dröjer nog inte så länge innan jag börjar blogga igen.
jätte goa varma kramar till dig!

 
Ingen bild

Lambergsfrua

18 november 2013 23:14

Vilken fantastiskt fin docka du har och vilken tur att hon nu fått tillbaka sina riktiga armar. Jag förstår hur roligt du kommer att ha, när du byter kläder på henne då och då.
Varm kram,
Lambergsfrua

Kristina

25 november 2013 08:38

Margaretha sitter numera på en piedestal på övervåningen, precis när jag kommer uppför trappan. jag ser henne varje dag. Igår bytte mitt barnbarn och jag kläder till henne. jag får åter igen beundra min mamma för alla välsydda kläder som hon har gjort till mig och min syster.
Varma goa kramar till dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Av Kristina - 27 juli 2013 20:42

     Jag satt nere vid sjön igår kväll och bara njöt av den underbara solnedgången. Tror aldrig att jag sett något så vackert. Det är inte så lätt att fånga alla vackra färger som jag såg mot himmeln, men det blev ganska bra tycker jag.   Ja...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards