kristinakicki

Alla inlägg under juli 2012

Av Kristina - 31 juli 2012 17:29

 

Nu håller jag på att plocka svarta vinbär mellan skurarna. jag fick ihop 3 liter tidigare innan det kom en riktig åskskur. Det gäller att vara vaken och passa på när det är någotsånär torrt.

Jag vill gärna dela med mig av mina favoritrecept med svarta vinbär.


Rårörd svarta vinbärssaft


3 liter svarta vinbär mosas i en hink ( det går lättas med en mosstöt)

3 liter vatten kokas och får svalna något

Slå vattnet över bären

Tillsätt 3 skivade citroner (med skal)

1 tsk atamon

Låt stå i 3 dygn


Silas och röres med 3 kg socker 

Det står i många recept att det ska röras 1 timma, men jag låter det stå ganska länge och så gör jag några rörande emellanåt.

Saften blir jättegod, kanske söt men nyttigare än dricka.


Svart vinbärssylt


2 liter svarta vinbär

1 liter vatten

2 kg socker

Skölj, repa men snoppa inte bären.

Koka bären med vattnet i 15 min ganska häftigt.

Tag grytan från värmen och rör ned socker tills det är löst.

Rör då och då i sylten medan den kallnar.

Häll upp sylten på rena varma burkar och parafinera och sätt på lock.

(Jag brukar frysa sylten.)

Om sylten verkar tunn så brukar den tjockna efter.


Nu har du fått recept som barnen uppskattar, men nu kommer vi till lite starkare saker.


Svart vinbärssnaps


Häll i 2 dl sköljda svarta vinbär i en flaska

fyll på med vodka eller något liknande

Låt stå i tre veckor

Sila och rör i 2 msk socker.


Jag lägger ut den här goda pajen igen, den är verkligen en favorit.

Hoppas att du tycker om något av mina recept.



Mycket god svartvinbärspaj

 

   Idag har jag plockat av de sista svarta vinbären. Jag är så rädd om de svarta vinbären för jag tycker att det finns så mycket att göra av dem. Det blev två pajer en som hamnade i frysen som kommer att smaka gott i vinter. Det här är nog mitt bästa pajrecept så det vill jag dela med mig.


Svart vinbärspaj

Gör en deg av 150g smör, 1 dl socker, 1,5 dl vetemjöl, 1,5 dl grahamsmjöl och 1 tsk bakpulver. Tryck ut degen i en pajform.

Blanda 2 dl cre'me fraiche, 0,5 dl socker, 1 ägg och 1 tsk vaniljsocker med 5 dl svarta vinbär.

Häll i fyllningen och grädda i 200 grader varm ugn i 30-40 min.

Lycka till!

Av Kristina - 31 juli 2012 15:02

Jag fick en förfrågan på recept på krusbär. Tyvär så har min krusbärsbuske dött och jag vet ingen som har krusbär.

Men när det var liv i krusbärsbusken så gjorde jag en jättegod marmelad.

Här kommer receptet:

Krusbärsmarmelad

1,5 kg krusbär

2 apelsiner

12 dl strösocker

2 kanelstänger


Snoppa bären. Skala apelsinerna med potatiskalare, strimla skalen fint. Dela apelsinerna och pressa dem.

Lägg alla ingredienserna i en stor gryta. Koka upp under lock. Därefter utan lock i 45 min.

Skumma och rör om då och då.

Häll marmeladen på rena varma burkar ända upp till kanten. Sätt på tätslutande lock.

Lycka till!

Av Kristina - 25 juli 2012 16:30

 

Så här skulle det inte bli!

Jag tog en bild på alla våra blåbär som vi plockat, nästan 4 liter, det är väldigt mycket tycker jag. men när jag hade lagt in bilderna i datorn var dom bara "borta". Men begonian klarade sig, så kan det gå.

Nu har vädret varit lite bättre, igår badade jag i sjön det känns så härligt att äntligen har det blivit nästan 20 grader.


Jag tycker mycket om att safta och sylta och pröva lite olika recept. Jag har plockat älggräs och gjort saft på, ganska gott med en mycket egen smak.

Nu håller jag på att plocka vinbär, det finns så mycket man kan göra av dessa bär, ska återkomma till detta.

Nu är det annat som väntar så nu önskar jag alla en solig dag!

Av Kristina - 12 juli 2012 17:00

Potatissallad: Kall kokt potatis i små bitar (jag lät nypotatisens tunna skal sitta kvar)

dressing; 2 msk olivolja 1 tsk flingsalt 1 krm grovmalen svartpeppar 1,5 msk finskuren gul lök 2 msk finskuren persilja (jag tog stjälkarna)

"Bus-enkelt" recept och "sommar-fräsch" Hälsningar från Kim

Jag har en bloggvän som heter Kim som skriver så mycket fint i mina kommentarer. Nu har hon lämnat ett enkelt recept som jag kopierade.

Här händer det inte så mycket just nu, jag sköter min trädgård mellan regnskuranrna. Sitter i solstolen när solen skiner och det gör den ibland, det är inte bara skit med vädret.

Hoppas attt ni goa vänner har det gott och sköter om er!


Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards