kristinakicki

Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Vi bli bjudna på palt

Av Kristina - 3 januari 2012 09:26

 Nu har vi besök från Piteå och då bjöd Marianne oss på Pitepalt. 

Riven potatis blandades med kornmjöl till en deg, rimmat fläsk blandades med krossad kryddpeppar. Sedan rullade hon bullar med fläskblandningen i mitten.

Jag stod vid vedspisen och lade  palten i saltat kokande vatten. Det hela fick koka i 45 min.

 


Här är vi igång och avsmakar den mycket lyckade palten. Vi äter lingonsylt, dricker mjölk till och stekt fläsk, någon hällde stekflott över palten, men inte jag.


 

Så här glada och nöjda var våra gäster efter den lyckade middagen. Vi här tackar så mycket för den goa maten.

 
 
Kaela

Kaela

3 januari 2012 11:09

Vilken söt snögubbe!
Och vilken underbar duk - den förstår jag att du är rädd om...många stygn av din mammas hand.

kramar om dig!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

3 januari 2012 17:27

Min Mamma hade alltid ett handarbete på gång.
Jag har försökt ta hand om dem på bästa sätt.
Go kram till dig!

 
Spanaren

Spanaren

3 januari 2012 11:35

Nämen vad gör hon?!?! Kryddpeppar ska inte vara med i riktig Pitepalt ... bara så att ni vet det ... ni som läser detta.

Det ska enbart vara fläsk i palten som också görs valfritt med enbart vetemjöl eller som här blandat med kornmjöl.

Kroppkakor har kryddpeppar men inte i palt. Men det verkar gott ändå och var och en gör som en själv tycker *glad*

Ha en bra dag/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

3 januari 2012 17:14

Ja inte vet jag hur det ska vara, goda var dom i allafall.
Kul med olika åsikter!
Ha det gott och go kram!

 
annemon

annemon

3 januari 2012 16:47

Har jag aldrig ätit, men påminner om kroppkaker som jag provat någongång.
Ha de gott/kram

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

3 januari 2012 17:05

Det är väl något liknande.
Ha det gott du med och goa kramar till dig!

 
skrivmoster

skrivmoster

3 januari 2012 18:33

Som jag sa till Jon så blev jag jättesugen på palt och ska koka det i veckan! Det har jag fått lära mig för jag är ju gift med en "infödd" ... Dessutom så har jag lärt mig att bli paltälskare. Det är jättegott! Jag kokar på vete- och kornmjöl och med rimsaltade fläsktärningar i mitten. En del lyxar till det med fläsk på sidan om!!
Kul med paltkalas och för mig var det "bekanta" ansikten! Stan är liten ... vissa är mer "kända" än andra! *skrattar*.

Kram på dig Kristina!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

3 januari 2012 21:06

Vad kul att du kände igen mina gäster. Det är spännande att prova nya rätter.
Det är väldigt uppskattat med palt i piteå förstår jag.
Kramar på dig med och ha det riktigt gott.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

3 januari 2012 21:59

Å vad det låter gott men jag kan tro att man helst vill lägga sig och vila efter en sådan mastig middag. Å nu blir jag riktigt sugen, brorsan och jag har ätit lutfisk med sås och potatis idag och det blir man inte så mätt på.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

4 januari 2012 09:47

Vi åt med lutfisk här en dag, de5t är gott för magen efter julmaten.
Ha det riktigt gott och go kram!

 
Spanaren

Spanaren

4 januari 2012 08:17

Du har en utmaning på min blogg/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

5 januari 2012 17:06

Jag ska kolla när det blir bättre om tiden.
Kram!

 
Lena

Lena

15 januari 2012 01:19

Gud vad gott! När vi ätit mycket, så mycket att man blir trött och dåsig så brukar vi säga att vi hamnar i paltkoma. För mastigt men gott är det med palt. Mums! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

15 januari 2012 10:59

Paltkoma.. ett härligt nytt ord.
Jag är själv inte så jätteförtjust i denna rätt, men jag är ju västgöte.
Tack Lena för att du kikade in!
Go kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards