kristinakicki

Direktlänk till inlägg 23 mars 2013

Sill i kapprock

Av Kristina - 23 mars 2013 19:02

 

Jag fick för mig en dag att jag skulle laga sill i kapprock, jag kommer ihåg maträtten sen jag jobbade på rersturang förr. Jag hittade receptet i vår kokbok. Några sillfileér fick ligga i vatten över natt för att dra ur saltet. På väl smorda smörpapper lade jag sillen och la på kryddgrönt, lök samt  smörklickar.

   

Jag vek smörpappert lite stort runtom och satte ihop pappert med ett gem och stekte paketen i stekpannan. Rätten serverades med skalpotatis och smakade mycket gott.

 
 
Ingen bild

Lambergsfrua

23 mars 2013 22:00

Nu blev jag riktigt nostalgisk. Mamma lagade ibland just sill i kapprock och det var något jag gillade. En rätt som jag helt glömt bort faktiskt. Nu blev jag inspirerad, så kanske jag gör ett försök nån gång framöver.
Varmkram,
Lambergsfrua

Kristina

24 mars 2013 09:35

Vad roligt attt det väckte minnen hos dig! Jag fick lite minnen jag med från mitt första jobb som kallskänka då lagade kockarna ofta den här rätten.
Varma kramar till dig med!

 
lillis

lillis

24 mars 2013 06:19

Låter väldigt gott, kanske skulle pröva det någon dag
ha en skön vecka och var rädd om dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

24 mars 2013 09:33

det är gott!
ha en skön vecka du med och en go kram till dig!

 
wiper

wiper

24 mars 2013 10:39

Det ser verkligen gott ut. Jag skulle nog inte tordas mig på detta men min man räds inte ;)

Du fick till såna fina paket också och gemet var så fint ;)

Ha en skön söndag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

24 mars 2013 12:49

Tack snälla!
Det var ju vanliga rätter förr. Stekt salt sill var ofta förekommande i mitt hem.
Ha det gott och en skö söndag och kram önskar jagt dig!

 
Ida

Ida

24 mars 2013 22:42

Är inte förtjust i sill, men det där ser väldigt gott ut! Kan man göra det med andra fisksorter tror du? kramar

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Kristina

25 mars 2013 07:54

I halv åtta hos mig i förra veckan gjorde de det på en annan fisk, tror det var hälleflundra. men den är ju lite dyr. I skolköket gjorde vi det på fryst torsk, så det går säkert jättebra.
Ha det gott och goa kramar till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

25 mars 2013 09:20

Det där har jag aldrig ätit men en vanlig variant har jag gjort ute i skogen över eld men då med rökt abborre, kall potatis och lök och med lite kryddor på och smör. Inlindat i foliepaket och lagt på öppen eld. Det blev väldigt gott. Svagt minns jag att farfar blidade in saltsill i vanligt tidningspepper och lade in i vedspisen en stund och åt det. Något liknande kanske.
Nu blev jag sugen på sill faktiskt. Man äter det alltför sällan

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

25 mars 2013 14:54

tack snälla för dina tips. Jag har ju vedspis så jag får nog pröva sillreceptet.
Den bästa och billigaste saltsillen säljer de på Netto.
Ha det gott och go kram!

 
Carina

Carina

25 mars 2013 12:52

Något jag aldrig hört talas om än mindre smakat, men det låter spännande och gott.

kram

http://carri.bloggagratis.se

Kristina

25 mars 2013 14:52

Det smakar riktigt bra!
Ha det gott och go kram!

 
TantGlad

TantGlad

28 mars 2013 06:16

Tyvärr så är jag ingen sillmänniska, men säkert gott för de som tycker om det.

Önskar dig en GLAD PÅSK vännen.
Kram från mig

http://TantGlad.bloggo.nu

Kristina

28 mars 2013 09:27

Tack snälla!
Jag önskar dig med en riktigt trevlig Påsk.
Massor med goa påskkramar från mig!

 
Ingen bild

Kim

28 mars 2013 09:58

Kim
Vad kul att du delar med dig av receptet. Kapprocka vet jag att min mormor prata om, men jag har inte smakat det. Själv är jag sugen på att börja baka surdgsbröd igen. De var så lättjästa och så luktar det ju så gott. Jag har hittat ett recept på en blogg där man viker degen tre ggr medan det jäser i en medelstor plastlåda med lock. Man ska lägga isbitar i den riktigt varma ugnen då man skjutsar in brödet för gräddning. Efter det sänker man temperaturen successivt och ventilerar genom att öppna ugnsluckan ett par ggr innan det är färdigt. Vi ska handla i morgon och på lördag ska vi röja i trädgården och då kan det ju passa att jäsa härligheten medan vi gör lite annat. Jag längtar så att få göra det. Om det blir bra så delar jag med mig receptet till er.
Många glada påskkramar till er.

Kristina

29 mars 2013 09:20

det ska bli spännande att få höra hur det går med ditt bak. Jag prövade på det men blev inte nöjd.
Goa kramar till dig!

 
skogsfen

skogsfen

28 mars 2013 10:06

Tittar förbi och önskar dig en Glad Påsk.
Kramar från Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Kristina

29 mars 2013 09:18

Tack snälla!
jag ska ha mina barn på påsklunch idag. Men när jag får en ledig stund ska jag titta in till alla goa vänner och önska glad påsk.
Varma goa påskkramar till dig!

 
Karin

Karin

28 mars 2013 18:09

Kapprockasill har jag aldrig ätit, men det såg inte så dumt ut!
Önskar dig en riktig fin påskhelg!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

29 mars 2013 09:12

Men det är värt att pröva.
ha en riktigt fin och härlig påsk!
Goa kramar från mig!

 
Kaela

Kaela

29 mars 2013 09:08

man blir hungrig av dina bilder.

Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK!

Kram

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

29 mars 2013 09:11

Jag önskar dig med en härlig påsk.
Goa kramar till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards