kristinakicki

Direktlänk till inlägg 4 februari 2013

Några utav mina favoritblommor

Av Kristina - 4 februari 2013 15:19

 

Jag köpte amaryllis efter Jul, jag brukar alltid kolla så att det är två knoppar i varje. Jag tycker så mycket om dessa ståtliga blommor. Hortensia är en favoritblomma som jag alltid brukar köpa. Nu har jag lite jul och lite vår i mitt fönster. Jag har satt ett skott i ett vattenglas av doktor Westerlunds hälsoblomma eller rosengeranium som den egentligen heter.

 

Jag klippte ner några utav mina blommor, men hade inte råd att slänga bladen så jag satte dem i en vas. Jag läste att man kunde hacka bladen och ha den i sockerkakan, men har inte prövat. Att jag har Doktor Westerlunds blomma i varje rum är för att rena luften. Jag tror att det är viktigt att ha levande växter innomhus speciellt blommor som renar luften.

Nu har jag gjort något galet. jag upptäckte att jag hade dubbla inlägg. Jag tog bort fel så kommentarerna försvann. Skit oxså!



 
 
skogsfen

skogsfen

5 februari 2013 21:14

Jag skrev förut kom visst bort, kom inte ihåg vad jag skrev så nu blir det detta. Amaryllisar är fina har många och de blommar år efter år. Sätter ut dem på sommaren och då händer det att de blommar mitt i sommaren. Läste någonstans att det är deras rätta blomningstid, jul blomningen är driven.
Kramar från Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Kristina

5 februari 2013 22:07

Jag tror det går troll i det här. jag har svarat 2ggr och det bara försvinner. men skam den som ger sig.
jag beundrar dig som klarar av att spara amaryllislökar och få dem att blomma om.
jag brukar plantera ut dem, men glömmer bort dem och det går ju inte så bra.
ha det gott och go kram!

 
Spanaren

Spanaren

6 februari 2013 07:37

Min Amaryllis som jag köpte före jul blommar än. Först så blev det 7 klockor på två stänglar och sedan kom en stängel till med 4 klockor. Den är underbar denna blomma sant *sant* Din andra krukväxt luktar bara så friskt. Minns jag rätt att den blommar lite i en svag rosa färg? Ha det/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

6 februari 2013 09:37

Det är helt otroligt att de kan blomma så mycket. Jag hoppas att de jag köpte efter jul har mycket kraft i sig. Nu kom jag på det,jag ska ge dem healing. Varför har jag inte tänkt på det tidigare. Ja bättre sent än aldrig.

Mina geranium har aldrig blommat någon gång. De blir väldigt stora och höga så jag klipper ner dem. Men jag tror att de kan blomma.
Ha det gott och go kram!

 
wiper

wiper

6 februari 2013 10:06

Vad fint du har i fönstret och så snyggt utanför. Jag har nog bara haft amaryllis två gånger i mitt liv och nu börjar jag undra varför ;) dom är ju jättefina. Dr Westerlunds blomma har jag aldrig hört talas om och vad kull att man kan använda den så. Måste kolla om vår handelsträdgård eller blomsterbutik har såna. Tyvärr kan vi inte ha blommor i sovrummet för vi har balkongdörr och inga fönsterbrädor. Fast nu kom jag på att det går ju att ställa några på byråerna ;)

Ha en fin dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

6 februari 2013 12:14

Det är en mycket vanlig växt. Det är väldigt lätt att ta skott på den. Jag läser här att man kan ta ett hoprullat blad och stoppa i örat mot värk. Har aldrig prövat.
Det växer väldiogt fort, ibland får man toppa den för att den inte ska bli för spretig.
Ha det gott och go kram till dig!

 
Ida

Ida

6 februari 2013 11:57

Blommor är väldigt fint! Jag är dock väldigt dålig på blommor just nu. Hade bättre koll förr då jag hade tid att prioritera blommor. Nu blir det mest gröna växter som inte kräver mkt underhåll, platblommor och snittblommor ibland.

Tror det kommer lösa sig med min träning och mitt dåliga samvete. ;) Jag brukar köra lite styrketräning här hemma också. Har lite hantlar och andra grejer. Motionscykel är ju bra ju. Bättre att sitta på den hemma i godan ro än att ge sig ut i skitvädret. :p Kram

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Kristina

6 februari 2013 12:17

Jag håller med dig, det är bara halt och eländigt ute. jag sitter i min badtunna istället och bara njuter, så frisk luft får jag ändå.
Ha det gott och go kram till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

6 februari 2013 14:36

Hälsoblomman hade jag också men den har dött för mig. Visst är det viktigt att ha mycket grönt inomhus. Jag går och sniffar och luktar på min julgran som har fina gröna skott som luktar så gott. Annars skulle jag egentligen gått ner i jordkällaren och hämtat fram mina fuxior och mina gyckeblomster och låta dom böra växa i ljuset snart men det är så mycket snö ivägen så jag gruvar mig att ta mig dit

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

6 februari 2013 16:50

Har du julgranen kvar, det är inte dåligt.jag trodde inte det gick att övervintra gyckelblomster, de är så vackra.
Vi har fått lite tung snö här med.
Goa kramar till dig!

 
TantGlad

TantGlad

6 februari 2013 16:47

Visst är amaryllis ståtliga blommor. Jag har en sån otur med blommor inomhus, jag har bättre hand om dom som är ute.
Ha en fortsatt fin kväll och kram från mig fd annechristines/bustanten

http://TantGlad.bloggo.nu

Kristina

6 februari 2013 16:52

Jag är med bättre på blommor utomhus. Förr så sparade jag mycket blommor och tog skott. Nu slänger jag dem om de ser tråkiga ut.
Ha en fin kväll du med och go kram till dig!

 
Corina

Corina

7 februari 2013 12:34

Mina favoritblommor är och har alltid varit pelargonen.....fast jag är väldans dålig på att få dom att övervintra så det brukar bli att handla nya varje år. Fast jag försöker varje vinter att övervindra dom ;) Kanske en dag lyckas man ju eller hur ? Skam den som ger sig....kram !

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

7 februari 2013 18:49

Jag försöker med att övervinta pelargoner. jag har en jättepelargon som jag har haft i flera år. men det är svårt att förvara dem över vintern.
Nu är de inte så dyra att köpa längre och då blir man lite lat.
ha det gott och go kram!

 
Karin

Karin

8 februari 2013 15:14

Blommor inomhus är en nödvändighet! Blommor och gardiner tycker jag ska vara i varje fönster!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

8 februari 2013 18:47

Ja när vi renoverat eller har flyttat,så är det det första som kommer upp det är gardiner och blommor. då är huset bebott.
Goa kramar till dig!

 
carina

carina

8 februari 2013 17:13

Go fredag !

Det är så fint med amaryllis, hade gärna velat ha dem. Men får nöja mig med en av tyg till jul. Tål dem inte :(

Jag tabbade mig också med mina bloggonlägg, jag skrev ett igår och lyckades radera det och det som jag hade skrivit innan, med alla kommentarer.

Ingen att skylla på än mig själv :)

Kram

http://carri.bloggagratis.se

Kristina

8 februari 2013 18:42

vad skönt att höra att det inte är bara jag som tabbar mig. Det är väldigt lätt gjort. jag vtrodde inte man kunde vara känslig för amaryllis, vad tråkigt för dig.
ha det gott goa vän och go kram till dig!

 
Kaela

Kaela

9 februari 2013 09:40

Vilka underbart vackra blommor - ett fönster att njuta av - och så dessa små skott till vad min mamma kallade för "sängkammarblomma" gav en massa nostalgiska känslor.
Allt gott till dig med en kram!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

9 februari 2013 12:59

Vad kul att få höra det namnet. Det är ju i sovrummet blomman ska vara för att rena luften.
Goa kramar till dig!

 
Ingen bild

Lambergsfrua

10 februari 2013 19:48

Så vackra dina blommor i fönstret är! Rosengeranium hade jag förr, men efter det vi flyttade. De tålde väl inte transporten ;) De lär vara mycket hälsosamma för att rena luften i bostaden, så man borde egentligen ha en sådan i varje rum.

Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

Kristina

11 februari 2013 08:40

Tack snälla!
Jag försöker med att ha geranium i varje rum.
Det är rätt svårt att ta dö på dom, de växer som ogräs. Ha det gott och go kram!


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards