kristinakicki

Alla inlägg den 14 december 2012

Av Kristina - 14 december 2012 14:34

   

Här kommer recept på brödkakorna:

Smält 25 gr smör i en gryta och  häll i 1 l mjölk+ 0,5 l vatten och låt det bli fingervarmt.

Häll vätskan i assistenten och rör ner 2 pkt jäst

1 tsk salt, 1,5 msk socker, brödkryddor och 0,5 dl olja  (jag tycker att brödet blir saftigt om jag blandar i riven squash, men det är bara om jag har, jag brukar frysa ner).

Om du vill ha brödet lite grövre tar du i drygt 0,5 l rågmjöl, fortsätt med rågsikt till lagom koncistens.

Vill du inte ha så grovt tar du bara i rågsikt.

Låt brödet jäsa till dubbel storlek.


Baka ut till runda kakor och borsta av allt mjöl. Jag brukar kavla ut med kruskavel och nagga brödet på båda sidor.

Gör inte för stora kakor om du är ovan, det är svårare att få över dem på degspaden.

Ha en varm plåt i ugnen hela tiden.

grädda kakorna i 250 graders värme i vedspsis, använd dig av björkved som håller värmen bättre.

Du kan ha en varm plåt i vanlig ugn och högsta värmen som går.

Hoppas att du vågar prova!



Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards