kristinakicki

Alla inlägg den 19 november 2012

Av Kristina - 19 november 2012 08:15

 

Idag fyller jag år och har bakat den här tårtan som jag bjuder på. Om ni undrar över att det inte finns grädde överallt beror det på en gäst som inte tål grädde för tillfället.

Det är en tårta med mycket citronsmak och det gillar jag, hoppas att mina gäster gör det med.


Här kommer receptet:

Solgudens skapelse med himmelskt citronsmak:


Vispa 8 äggvitor och när vitorna börjar tjockna så vispa i 3, 5 dl socker.

klicka ner smeten i en 2- liters form med löstagbar botten och ställ in den i en 250 graders varm ugn. Stäng genast av ugnen och låt kakan stå i 5 timmar. Öppna inte ugnen under tiden.


Gör i ordning krämen under tiden.

Sjud 8 äggulor med 1,5 dl socker, 2 msk rivet citronskal, 6 msk pressad citronsaft, tills krämen tjocknar.

Låt krämen kallna och bred den sedan över kakan.

Vispa 3 dl grädde och blanda i 1 msk vaniljsocker och garnera tårtan med grädden.

Lycka till!




Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards