kristinakicki

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2012

Min älskade kappa

Av Kristina - 31 oktober 2012 08:16

 

Den här kappan har jag växt ur för länge sedan, men jag har inte haft hjärta att lämna ifrån mig den. Det finns en liten historia bakom  den som ligger mig varmt om hjärtat.

När jag var 13- 14 år läste jag Hemmets veckotidning som min Mamma premunerade på. Jag kollade in modesidorna och hittade den här kappan som jag blev helt tagen av. Jag visade den för mamma och frågade om hon kunde sy den till mig. Till mina stora förvåning sa hon ja med en gång.


Redan på helgen for vi i väg till en tygaffär som kallades för Tex-Hallen. Jag tror att den bara var öppen på helgerna och låg någonstans utanför Skövde. Vi hittade en stuvbit blått tyg till bra pris och ett nylonfoder som gjorde att kappan blev lätt och håll formen. Vi fick tag på banden och jag fick välja allting själv, det var jag inte van vid. Ibland sydde Mamma om sina kläder till oss, hon var duktig på att sy så vi behövde aldrig skämmas, allt var jättefint det hon gjorde.


Mamma började sy min Kappa efter helgen( man fick inte sy på en söndag) och jag provade och provade. Kappan blev i färdigt skick precis som på bilden i tidningen och jag var så stolt och använde kappan jättemycket.


Häromdagen var en god vän som är sömmerska hemma hos mig och jag passade på att visa min kära kappa. Hon bara tittade full av beundran på kappan och synade den ordentligt. Hon sa att den är så otroligt välsydd.

 

Hon tittade på knapphålen och visade mig att de var sydda på ett speciellt sätt, som tar jättelång tid att sy.

Då gick det upp en tanke för mig att den kappan är sydd med mycket kärlek och omtanke och det gjorde hon för mig. Förr utryckte man inte sin kärlek hursomhelst, men här satt den i kappan. Jag är så glad idag att jag var så stolt och kände mig som ett riktigt modelejon, när jag gick om kring i det allra senaste  modet.


Tack mamma för den fina kappan som får hänga kvar i garderoben ett tag till, jag kan inte slänga den. Nu blir det ännu mer svårare när jag sent om sider har fattat allt arbete, kärlek, omtanke, glädje att kunna sy den och jag blev helt nöjd. det är ju inte så lätt att tillfredsställa en tonåring.

 
 
lillis

lillis

31 oktober 2012 18:38

Förstår att kappan var sydd med mycket kärlek kan förstå att du sparar den
Ha en skön kväll
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

31 oktober 2012 20:53

Vad roligt att du tycker att jag ska spara kappan. Ibland känns det som alla vill slänga allt och jag sparar på gamla minnen.
Ha det gott och go kram!

 
Ingen bild

Love

31 oktober 2012 18:42

Ja kärlek kan komma från många håll och i din kappa ligger mer än ord. Klar den ska sparas. Va typiskt att man inte fick arbeta på söndagen. Nu vet knappt många att det är helg.
Jag tackar för dina tankar och energi som verkligen behövs.
När man tror att en dag ska bli bra kommer nästa bekymmer men det är väl någon mening att jag ska lära mig att känna tacksamhet för allt det fina som finns.
Ska nu fortsätta min bloggvandring och vill därför önska dig en skön kväll.
Varm kram min kloka vän.

Kristina

31 oktober 2012 20:52

Jag fortsätter att skicka till healing till dig!
Du är så medveten om det andliga livet. visst är det så att vi har så mycket att lära oss här på jorden. Du har kommit på själv vad det är. det brukar funka så, när man har kommit på det, så blir allt bättre.
Det jag känner in är att du är otroligt medveten och har en inre styrka.
Men du har som jag fått en stor känslighet och då kan det bli mycket jobbigt ibland.
Jag önskar dig all lycka och glädje.
En varm och go kram till dig min vän!

 
skogsfen

skogsfen

31 oktober 2012 19:10

Hej Kicki! Såg dig hos spanaren och kikade in här. Vilken fin kappa det är klart att du inte kan slänga den. Det är ju ett fint minne av den kärlek som du fick av din mamma. Kul att hälsa på andra här med.
Kramar från skogsfen

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Kristina

31 oktober 2012 20:34

Kul att du tittade in, jag gillade din blogg så jag länkade dig.
Visst är det ett fint minne.
Hoppas att du tittar in igen.
Go kram!

 
Ida

Ida

31 oktober 2012 22:44

Jag förstår varför du inte gjort dig av med den. Jättefin! Sånna där saker måste man ju bara spara. Har dock ännu ingen sån fin detalj att spara från min mamma eller någon annan i familjen. Men den dan jag får det ska jag aldrig släppa taget om den! :) kram

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Kristina

1 november 2012 07:36

Det är inte bra den jag sparat, har två kappor till, men de är köpta, men de har också minnen med sig.
vad roligt att höra att du är av samma åsikt, det gör mig glad.
Du har en så trevlig blogg.
Ha det gott och go kram!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

1 november 2012 09:40

Spar den. Titta på den ibland och minns mammas kärlek. Vissa saker slänger man bara inte.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

1 november 2012 11:50

Du har så rätt i, att allt ska inte slängas.
det tog ju några år innan jag förstod att det låg så mycket kärlek i kappan. Det ger bra energi.
Ha det gott och go kram!

 
Spanaren

Spanaren

1 november 2012 10:59

Men denna kappa ska ju sitta på din vägg!

Har en bekant som har satt upp en nattsärk så varför skulle inte du kunna ha denna på väggen ;.)

Inte tusan ska du kasta denna ... upp på väggen så att alla andra får njuta av din mammas fina arbete/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

1 november 2012 11:48

Du kanske har rätt att jag ska få upp den på väggen.
Jag tog en runda och tittade efter en tom plats,det fanns en liten bit i trappan upp till övervåningen. Kanske skule jag ta ner något som har gjort sitt, får ta mig en funderare. Det är positivt att ha något som innehåller mycket energi.

Du har rätt man ska njuta av de fina hantverken. jag återkommer senare och talar om vad jag har hittat på med kappan. det får gro lite i huvudet.
Ha det gott och go kram!

 
Spanaren

Spanaren

1 november 2012 11:55

Bra att jag sådde ett frö och sitta en bit in upp mot trappan ... det blir helt perfekt ;.) /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

1 november 2012 15:14

Det gjorde du verkligen och det tackar jag för.
Jag ska känna in sen om det jag har har bra energi annars så byts det ut. Det är nog vad jag ska syssla med ett tag.
Go kram!

 
Annika

Annika

1 november 2012 16:38

Tänk vad mycket jobb som din mamma lade ner då hon sydde den kappan. Och vad mycket hon satt och funderade på hon sydde. Inte kan man bara slänga bort en sån fin kappa. Själv har jag många fina broderade dukar som är förstörda av starinljus, men kan bara inte slänga dem då jag vet vad mycket jobb som ligger bakom. Ha en fin kväll.

http://www.badtant.bloggo.nu

Kristina

1 november 2012 18:56

Ja det är svårt att slänga sådant som det ligger mycket arbete bakom. jag tror med att vi ska vara lite mera rädda om de saker vi ärvt. jag har alltid broderade dukar på mina bord.
Tack för att du tittade in och en go kram till dig!

 
annechristines/bustanten

annechristines/bustanten

1 november 2012 17:35

Det är klart du ska ha kvar denna fina kappa. Jag tror du ångrar dig om du slänger den. Kappan säger till dig! Spara mig spara mig.
Ha det gott och ha en fin kväll kram!

http://annechristines.bloggo.nu

Kristina

1 november 2012 18:53

Jag tror med att den säger "spara mig". jag kanske gör som spanaren föreslog ,att jag hänger upp den på väggen.
Kul att du tittade in, välkommen tillbaka.
Jag har länkat dig.
Ha det gott och go kram!

 
Birgitta Öz

Birgitta Öz

2 november 2012 02:13

Hej!

Jag förstår och den är sydd av kärlek. Jag sydde själv mycket kläder förut. Det blir som något speciellt när någon annan har gjort det. Vet min yngsta dotter älskar att få mina kort jag gör som är lite kul man lägger ner lite kärlek och omtanke och tid, hon har svårt att kasta dem.

Kram

Birgitta Öz

http://birgittaoz.bloggplatsen.se

Kristina

2 november 2012 07:12

Javisst är den gjord av kärlek, men det fattade inte jag när jag var 13 år.
jag sydde kläder till mina barn när de var små jag med, så klart att ma la in kärlek i kläderna.
Det här är något att tänka till om när man köper kläder.
En go kram till dig med!

 
Maria

Maria

2 november 2012 12:59

<3

http://www.hela-dej.se

Kristina

3 november 2012 10:21

Nu ser jag hjärtat, tack snälla
Go kram till dig!

 
Corina

Corina

2 november 2012 14:48

Jamen det är väl självklart att ha kvar ett sånt minne av sin mamma ! Jag skulle då aldrig slänga en sån sak även om man vuxit ur den. Och speciellt skrymmande är den ju inte i garderoben trotts allt. Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

2 november 2012 15:20

Du har rätt den tar inte så stor plats i garderoben.
Vad kul att ser det som jag "ett kärt minne"
Ha en skön helg och go kram!

 
Ingen bild

Syster din

2 november 2012 15:19

Någon viskar att jag borde kommentera detta inläggg. Har funderat lite så därför har jag inte svarat. Jag kan inte se denna kappa framför mig eller på dig (men den är jättefin). Var var jag på den tiden. Kanske åkte jag moped till fotbollen och var då klädd i en duvblå manchesterkappa som jag var jättestolt över. Jag hade den i många år och tyckte att jag var jättetuff men mamma skämdes över min hemska kappa men jag älskade den. Kommer du ihåg den?
ha de gott Birgitta

Kristina

2 november 2012 15:28

Jag tror att jag var bara 13-14 år när hon sydde den och då åkte du inte moped.
Jag kommer inte ihåg din kappa, försöker att se den framför mig, men kan inte. Var kappan köpt eller hade Mamma sytt den.
det var tydligen inne att ha kappa på den tiden.
Jag har två kappor till i garderoben, en pälskappa och en lila regnkappa. Jag var mycket stolt över båda, kommer du ihåg dom,det var något senare. Varför ärvde inte du mina kappor?
Jag undrar varför jag har sparat dom så länge.
Jag har en klänning som Mamma och jag köpte på rea i en finare affär i skövde som jag också var stolt över. Det finns ännumer sparat i garderoben, men det får vi ta senare.
Ha det gott och en go kram till dig för att du lyssnade på viskningen.

 
Carina

Carina

4 november 2012 11:17

Vilket kärleksfullt minne i en kappa. Och tänk att du har kvar kappan, det är bara så bra. Jag har faktiskt kvar en del kläder från min tonårstid och trodde jag var väldigt ensam om att spara kläder så länge, det handlar bara om en väst och en halsduk Ja en tröja också = )

Ha en fin söndag !

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

4 november 2012 14:49

Vad skönt att höra att jag inte är ensam om att spara gamla kläder. Det skulle vara kul att få se dem.
ha det gott och en go kram!

 
Heléne

Heléne

10 november 2012 11:23

Åh, vad fint skrivet! Visst ska du spara kappan, kärleken och stoltheten som sitter i det tyget och strålar ut i ditt hus kan bara vara till nytta :)

http://perdhra.bloggplatsen.se

Kristina

10 november 2012 14:29

Tack snälla!
Så klart att det är så!
Go kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards