kristinakicki

Alla inlägg den 24 oktober 2012

Av Kristina - 24 oktober 2012 08:41

        

När det bara regnar hela tiden så passade jag på att göra färdigt min ringblomssalva.

Först silade jag ringblommorna som har stått i fönstret i en burk med kallpressad rapsolja. Jag hade två burkar och det blev sammanlagt lite över 1 liter silad olja.


Jag värmde 6 st bivaxkartor i ett vattenbad på låg värme. Efter att oljan var silad och klar hällde jag den i det smälta vaxet. Jag lät den stå en bra stund så att salvan får smälta ihop eller som alla säger nu för tiden "tills de gifter sig med varann". Och när de gift sig med varann hällde jag upp dem på burkar.


Jag gör bara ringblomssalva för eget husbehov så jag använder mig av burkar som jag tidigare har använt. det är inte så lätt att få bra konsistens, ibland blir den för hård och ibland tvärtom. Den här gången blev den kanske lite hård, men fullt okey. Nästa gång kanske jag minskar ett blad bivax.

Nästa gång tar jag 11 dl olja och 5 bivaxblad.

 

Här är den färdiga salvan tillsammans med en blomma som jag köpte på torget, jag vet inte namnet på den. I början såg den så tråkig ut, precis som om den skulle dö. Men  med mycket vatten och healing så har den repat sig. Den står i mitt sovrumsfönster och lyser med sin underbara gula färg, nu när solen inte har visat sig så ofta så skänker blomman mig den färg jag så väl behöver. 


Det är så lätt att halka ut från ämnet, men jag återgår till ringblommssalvan igen. salvan använder vi till våra torra fötter, insektsbett och sår m.m Salvan står sig jättelänge, därför gör gör jag mycket på en gång, Det blir ganska kladdigt när man håller på.

Ha en bra dag!

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards