kristinakicki

Direktlänk till inlägg 2 september 2012

Min favorit squash

Av Kristina - 2 september 2012 10:42

 

Squash till hör en av mina favoriter bland grönsakerna. De här små på bilden är så goda att både steka och grilla, gärna med örtsalt och curry.  Att woka i en järngryta med lök, bönor eller vad du har för grönsaker och krydda med lite Indiska kryddor är jättegott. Squash är gott i sallad med tomater, paprika och lök, jag brukar strimla i lite grönkål som oxså är lättodlat och nyttigt. Kryddar med svartpeppar, örtsalt och häller på kallpressad rapsolja det blir mycket gott.

 

Jag låter squashen bli stora och få tjocka skal, då kan man spara dem i ett svalt utrymme långt fram i höst. Jag använde mina sista i januari i år, det berodde på att vintern var mild och att de inte frös i vårat skjul.De sista squashen rev jag och stoppade i frysen, Jag har fått för mig att mitt bröd blir godare om jag har riven squash i.

När jag gör grönsakssoppa tar jag alltid squash i och även i köttgrytor för att dryga ut.


Ostkaka på squash

1 kg squash

2 ägg

1 dl socker

6-7 msk vete el glutenfritt mjöl

0,5 l mjölk

12 hackade skållade mandel någon droppe bittermandelolja

Blanda alltsammans och lägg smeten i en smörjad form och grädda i c.a  40 min 225 grader.



Den här soppan har jag gjort och den är jättegod, här kommer länken:


http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/margaretas-squashsoppa-med-f%C3%A4rskost/


Pumpapaj har jag med gjort, receptet står i min gamla "stora kokboken".

Hoppas att jag har gett dig några bra ideér om denna billiga och lättodlade grönsak. Jag torkade några kärnor förra året och satte i våras, jag tror att varenda kärna tog sig, så jag delade ut till grannar. Nu har det inte varit en bra sommar för squash, det har blivit helften i både mängd och storlek.






 
 
Lena

Lena

3 september 2012 21:58

Jag odlar också lite squash. Tack för nytt recept på en lättodlad och anspråkslös och därför trevlig växt att odla.

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

4 september 2012 21:48

Jag brukar förgro squashen i små krukor i växthuset och sedan får de vara under väv ett tag.
Ha det gott och go kram!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

3 september 2012 22:42

Tack för recepten. Min älsklingsgrönsak men tyvärr frös dom flesta för mig i frostnatten härom veckan. Jag har en gul sort som växte fortare och blev fler och dom ver inte så dumma heller.
Din ide med positivitetslappar var ju bra. Jag ska genast göra sådana till min lilla korg. Kanske jag till och med gör flera korgar att ge till negativa människor för sådana finns det gott om.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

4 september 2012 21:47

Vad synd att de frös, ja man får se upp med dem, de är känsliga.
Kul med de gula ska kolla efter dem.
Tack för att du gillade min idé, jag gillar din id`med att ge bort positiva ord till negativa, det kanske kan göra dem gladare.
Jag tyckte mycket om din korg.
Go kram till dig!

 
annemon

annemon

4 september 2012 19:56

Tack för dina tips om sguashen,själv brukar jag hacka en del och lägga i frysen till kommande sopper eller grytor, har även provat att gör ditt gurkrecept på sguashen som smakade bra.
Kram

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

4 september 2012 21:31

Vad kul att prövade receptet och blev nöjd med resultatet.
Visst är det gott och ha i soppor och grytor.
Ha det gott min vän och en go kram till dig!

 
wiper

wiper

5 september 2012 08:48

Vi köpte två squash i går för att göra en gratäng som vi sett på tv i "Du är vad du äter" Tack för recepten. Kul att du odlar såna själv. Är det inte svårt?n Dom ser jättefina ut

Ha en härlig dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

5 september 2012 09:12

Det receptet har jag missat, ska gå in och kolla det.
Det är det lättaste man kan odla. Men i år har jag inte fått så många, men det räcker gott ändå.
Go kram!

 
lillis

lillis

7 september 2012 06:58

Tittar in och önskar dig en bra helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

7 september 2012 16:26

Tack snälla, det önskar jag dig med och en go kram!

 
Carina

Carina

7 september 2012 12:18

Ja här växer det inga pumpor.... ja kanske i växthus = )

men jag håller på att göra ringblomme salva.

Kram

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

7 september 2012 16:28

Oj, har du kommit så långt, jag har min olja i fönstret fortfarande.
Jag hittade ett recept häromdagen. Men du kanske har fått tag på ett redan när jag är så seg.
Goa kramar till dig!

 
Corina

Corina

7 september 2012 18:48

Jepp Squash är väldigt gott ! Kram och trevlig helg !

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

9 september 2012 18:42

Tack snälla!
Hoppas du med har haft en bra helg utan arbete.
Goa kramar från mig!

 
annemon

annemon

10 september 2012 16:43

Nu har jag provat squashsoppan och håller med dig om att den är god.
Har just skördat två bamsestora squash som får ligga på altanen ett tag.Ha de gott
Kram

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

10 september 2012 17:51

Mina squash är inte så bamsestora i år som de brukar och inte alls så många heller.
Vad kul att soppan smakade bea. Jag gjorde plättar på lök, squash lite vetemjöl ägg och lite grädde, det blev så gott.
Ha en trevlig kväll och go kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards