kristinakicki

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Kristina - 20 augusti 2012 08:02

 

Jag har fått lite gurkor i landet. Jag har tidigare år lagt in mycket gurka, men det vill gärna bli över och då började det gro i huvudet vad mer man kan göra med gurka.

Då kom jag att tänka på att för många år sedan gjorde jag bostongurka. Var på Lidl och handlade, där hade de extrapris på paprika i olika färger, precis som jag behövde.

 

Här kommer receptet på bostongurka:

4 kg gurka

6 stora lökar

3 gröna paprikor

2 röda paprikor

Skala löken, kärna ur paprikan. Mal eller hacka grönskerna grovt.

Jag malde, men som du ser på bilden blev det lite grovt, men jag körde med mixern och då fick jag en bra koncistens. Det kanske blir bättre om du hackar i matberedaren. Det är en smaksak.

Lägg allt i en gryta.

Koka en lag:

2,5 dl ättiksprit

2,5 dl vatten

4-6 dl socker

1 msk salt

1 msk stötta senapsfrö, 3 hela nejlikor, i bit muskotblomma. (finns på fröpåsar,( jag hittade bara grovriven och tog 1 msk ungefär).

Koka upp lagen och slå den över gurkmassan. Koka sakta utan lock tills röran tjocknar.

Smaksätt med riven pepparot (finns på tub) jag tog ganska mycket.

Jag färgade med grön karamellfärg och tog i konserverinsmedel.


Förr gjorde jag det här receptet på Squash, det blev jättebra.

Lycka till!

Mat

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards