kristinakicki

Direktlänk till inlägg 31 juli 2012

Min favorit svarta vinbär

Av Kristina - 31 juli 2012 17:29

 

Nu håller jag på att plocka svarta vinbär mellan skurarna. jag fick ihop 3 liter tidigare innan det kom en riktig åskskur. Det gäller att vara vaken och passa på när det är någotsånär torrt.

Jag vill gärna dela med mig av mina favoritrecept med svarta vinbär.


Rårörd svarta vinbärssaft


3 liter svarta vinbär mosas i en hink ( det går lättas med en mosstöt)

3 liter vatten kokas och får svalna något

Slå vattnet över bären

Tillsätt 3 skivade citroner (med skal)

1 tsk atamon

Låt stå i 3 dygn


Silas och röres med 3 kg socker 

Det står i många recept att det ska röras 1 timma, men jag låter det stå ganska länge och så gör jag några rörande emellanåt.

Saften blir jättegod, kanske söt men nyttigare än dricka.


Svart vinbärssylt


2 liter svarta vinbär

1 liter vatten

2 kg socker

Skölj, repa men snoppa inte bären.

Koka bären med vattnet i 15 min ganska häftigt.

Tag grytan från värmen och rör ned socker tills det är löst.

Rör då och då i sylten medan den kallnar.

Häll upp sylten på rena varma burkar och parafinera och sätt på lock.

(Jag brukar frysa sylten.)

Om sylten verkar tunn så brukar den tjockna efter.


Nu har du fått recept som barnen uppskattar, men nu kommer vi till lite starkare saker.


Svart vinbärssnaps


Häll i 2 dl sköljda svarta vinbär i en flaska

fyll på med vodka eller något liknande

Låt stå i tre veckor

Sila och rör i 2 msk socker.


Jag lägger ut den här goda pajen igen, den är verkligen en favorit.

Hoppas att du tycker om något av mina recept.



Mycket god svartvinbärspaj

 

   Idag har jag plockat av de sista svarta vinbären. Jag är så rädd om de svarta vinbären för jag tycker att det finns så mycket att göra av dem. Det blev två pajer en som hamnade i frysen som kommer att smaka gott i vinter. Det här är nog mitt bästa pajrecept så det vill jag dela med mig.


Svart vinbärspaj

Gör en deg av 150g smör, 1 dl socker, 1,5 dl vetemjöl, 1,5 dl grahamsmjöl och 1 tsk bakpulver. Tryck ut degen i en pajform.

Blanda 2 dl cre'me fraiche, 0,5 dl socker, 1 ägg och 1 tsk vaniljsocker med 5 dl svarta vinbär.

Häll i fyllningen och grädda i 200 grader varm ugn i 30-40 min.

Lycka till!

 
 
Lena

Lena

1 augusti 2012 19:46

Så gott och så nyttigt! Här hemma väntar jag fortfarande på att de ska mogna. Ha det så gott i buskarna! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

2 augusti 2012 07:46

Alla bären är inte riktigt mogna än, det är sent allt i år.
Ha det så gott du med och go kram till dig!

 
lillis

lillis

2 augusti 2012 06:29

Svarta Vinbär är gott.
Tack för alla recept som du lagt ut
Ha det gott
Kram på dig

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

2 augusti 2012 07:43

Ha det gott du me och en tiktigt go kram till dig!

 
annemon

annemon

3 augusti 2012 14:00

Många fina goda recept som du delar med dig av en del jag kopierar.Ska själv ut och plocka av mina vinbär kanske jag testar pajen.svartvinbärssylt är kalas gott.

Nikkaluoktasoppa med köttfärs
recept finns på min blogg under fliken Blandade matrecept
Rekomenderas starkt.

Ha en bra dag.





















http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

4 augusti 2012 20:00

Tack, då ska jag gå in och kolla receptet.
ha det gott och go kram!

 
Kaela

Kaela

5 augusti 2012 20:20

Måste nog sätta en svart vinbärsbuske.
Har bara en röd, ärvd efter förra ägarna - men den räckte till flera burkar gele som jag kokade igår.

Kramar om!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

6 augusti 2012 07:32

Jag har med kokat gelé på röda vinbär. Svarta vinbär smakar väldigt gott och är användbart till mycket.
Jag ska plocka av mina röda vinbär de närmsta dagarna.
Ska lägga in lite recept på bloggen.
Go kram!

 
skrivmoster

skrivmoster

5 augusti 2012 21:48

En liten hälsning från mig som är rätt osynlig under sommaren. Du syltar och saftar och bakar och grejar! Det är underbart att kunna ta tillvara det som växer nu. Vi har hallon och jordgubbar att ta rätt på. Kräver rätt mycket tid för plockning. Sen har man hela vinterbehovet räddat!!

Ha det så gott!
Kramar från mig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

6 augusti 2012 07:36

Tack snälla för din hälsning.
Det tar tid att plocka bär men det är avkopplande och roligt.
Som du skriver så får man ett mycket gott vinterbehov och inte behöver köpa besprutade frukter.
Idag ska jag plocka svarta vinbär och frysa in till att ha på youghurten och till den goda svarta vinbärspajen.
Goa kramar!

 
Corina

Corina

7 augusti 2012 09:38

Mina svarta vinbär är inte riktigt mogna än, men snart så :) Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

7 augusti 2012 18:35

Då har du något att se fram emot. Det mognar sakta här med.
Idag är det kallt och regnigt.
go kram!

 
carri

carri

7 augusti 2012 17:21

Hejsan ! Pajen verkar god, ska nog åka ner till min bror och plocka ihop lite vinbär (om han har några ) vill säga. Sedan ska jag ta receptet av dig och prova den.

Kram

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

7 augusti 2012 18:34

Jag åt precis av den och det var mycket gott.
Har inte prövat att göra den på röda vinbär men det ska bli.
Vad kul att du vill pröva.
Goa kramar till dig!

 
wiper

wiper

10 augusti 2012 08:34

Jag kan riktigt förnimma smaken av svarta vinbär som jag inte ätit på länge men borde göra. Bäst är ju när man kan plocka själv. Tack för recepten som jag sparar ner men kan inte äta själv just nu innan op.

Ha en jättefin helg
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

10 augusti 2012 11:07

Jag har försökt varenda dag att plocka mera vinbär men det fullständigt vräker ner. Håller det upp lite så är det gräsklippning som gäller.
Men än är det inte försent.
Goa kramar till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards