kristinakicki

Alla inlägg den 8 maj 2012

Av Kristina - 8 maj 2012 18:32

   Jag träffade några vänner häromdagen och vi började prata mat som passar till många gäster. Här har jag ett par recept som är både enkla och goda.


Rullargårdens kycklinggryta

2kg kycklingfilé som du kryddar med salt, citronpeppar och lägger i en smord form i 200 g i 20-25 min.Vänd dem efter halva tiden.

När de är färdiga så skiva dem i 8 mm skivor.


Sås

0,75 l mjölk

0,75l grädde

1 flaska felix chilisås 340 gr

1,25 dl thai söt chilisås

4 tsk curry

Rör ihop alla ingredienser och koka några min ( jag brukar reda såsen med vetemjöl om den blir tunn)

Lägg i den skivade kycklinen i såsen och smaka av.

Servera med ris.

lycka till!


Här kommer en kall kycklingrätt som oxså passar bra om du har många gäster. Det här receptet fick jag av en mycket god vän som tyvär gick bort i cancer för några år sedan. Hon bjöd mig och min sambo ofta på på den här rätten.


Povel Ramels höna

I receptet står det höna, men jag använder mig av kycklingfilé som jag kokar med salt, vitpeppar lagerblad och purjolök. Det går jättebra att koka dagen innan.

Jag lägger upp den kalla kycklingen på ett uppläggningsfat.


Blanda grädde, majonäs smaksatt med curry till en sås. (Det här är ett gammalt recept då det inte fanns creme fraice och youghurt, det går givetsvis bra att använda det oxså).

Häll såsen över kycklingen.

Garnera med skivad konserverad persika och (flagad mandel). Var inte rädd för att ta för mycket persika det blir bara gott. Servera med ris.

Det låter kanske lite konstigt det här receptet men jag serverade det på en träff i DHR och det blev mycket populärt.

Hoppas att det faller er i smaken.



Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards