kristinakicki

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Livet går vidare

Av Kristina - 28 mars 2012 16:25

 Här är åter en bild som jag tog på skogspromenaden den dagen då min syster ringde och talade om att våran pappa var mycket dålig. Nu har vi haft begravning och den var mycket fin på alla sätt.

Vi hade en underbar präst som berättade det vi sagt till honom på ett så fint sätt. När vi var i kyrkan och träffade prästen så kom det upp många glada minnen i livet av våran Pappa. Prästen skrev inte ner någonting av det vi sa utan satt och var helt närvarande och lyssnade på oss syskon. Jag funderade mycket på om han skulle komma ihåg allt vi sagt. Han skulle skriva ner vad vi sagt senare fick vi veta.


På begravningsgudstjänsten talade han på ett så fint sätt så vi blev mycket rörda. Han nämde platser vid namn och det mesta som vi berättat kom med.

Prästen var med vid träffen efteråt och jag kunde inte låta bli att fråga hur han kunde komma ihåg allt  utan att skriva ettt enda ord. Men så gjorde han alltid och det funkade. Det är svårt att fatta för en som knappt kommer ihåg något från den ena minuten till den andra.


Vi tackade honom med hela vårt hjärta för att han hjälpt till med att ge ett sådant fint minne av våran Pappa och att vi kan minnas begravningen på ett fint sätt. Nu går vardagen vidare och man får hämta sig efter allt det här som hänt. Sorg måste få ta sin tid och man blir lite dämpad.


Jag är så lyckligt lottad för att jag har något fantastiskt att se fram emot. JAG SKA BLI MORMOR i slutet av agusti.

Jag tackar än en gång alla goa bloggvänner som har gett mig så mycket fina goa kramar under den här tiden.

 
 
lillis

lillis

28 mars 2012 17:04

Vilken vacker bild.
Som du säger så måste ju livet gå vidare,och man får bevara alla vackra minnen i stället.
Grattis till att du ska bli mormor, så roligt
Ha det gott
Kram på dig

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

28 mars 2012 17:07

Tack snälla!
Jag ska sätta mig i soffan nu och titta om jag kan hitta något mönster till en liten kofta.
Kram på dig med!

 
skrivmoster

skrivmoster

28 mars 2012 18:03

Det har väldigt stor betydelse hur allt upplevs vid begravningen. Ni hade en präst som verkligen gjorde stunden till något fint och minnesvärt. Det får man bevara. Din pappa fick ett långt liv.

Ja du ska bli mormor och det är så härligt, att få dessa små att slösa sin kärlek på. Jag är farmor och kan inte bli annat men det är en viktig och värdefull uppgift. Snart får jag träffa "våra flickor" och rå om dom - länge och det är underbart att tänka på.

Ha det så gott och hoppas du hittar något du vill sticka till baby I. Så sa Jenny att dom kallar babyn ... Spännande!
Kram till dig vännen!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

28 mars 2012 19:27

En tidigare begravning som vi hade blev allting fel. Det känns jobbigt att tänka tillbaka på den begravningen.
Men begravningen efter min Pappa var allt så fint. Precis när vi skulle säga vilka psalmer vi önskade dök det upp en annan psalm i mitt huvud, den bara var där för att stanna. jag nämnde den för mina syskon och det tyckte också att det kändes rätt.
Psalmen var "Morgon mellan Fjällen". jag tycker den är så fin.

Ja, nu har jag börjat sticka. Jag hittade mina mönster från 80- talet, jag trodde att jag hade slängt dom, men de fanns kvar.
Jag stickar i babyull och hoppas att det blir rätt storlek. Det är lite svårt när inte garnet stämmer med mönstret. Man har ju glömt hur små de är de goa små.
Jag får väl sticka ett tag får jag se hur det blir annars är det bara att börja om från början.
Tack snälla du för att du tittar in, det gläder mig mycket.
Riktigt goa kramar till dig min goa vän.

 
Anita

Anita

28 mars 2012 19:58

Det är viktigt att avskedet blir fint. Det känns faktiskt lättare efteråt då. Så småningom kan du med glädje plocka fram alla fina minnen och känna hur de värmer och glöm inte vännen att din far finns med dig i allt du har omkring dig. Han finns med dig. Så länge man minns dem så finns de, brukar jag själv trösta mig med.
Ha det gott min vän och stora kramen får du från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

28 mars 2012 21:39

Det känns som om han har varit med mig de här dagarna.
Ja det är en tröst.
Ha det gott du med min vän och tack för dina tröstande ord.
Riktigt goa varma kramar till dig!

 
Lena

Lena

28 mars 2012 21:16

Jag har också olika minnen från begravningar, positiva och negativa. Viktigt att få bra kontakt med prästen. Det betyder så mycket. Kram

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

28 mars 2012 21:48

Visst är det viktigt med både begravningsbyrån och prästen. Det är minnen som ska sparas.
Goa kramar till dig!

 
wiper

wiper

29 mars 2012 13:49

Skönt att begravningen blev så fin för sånt är viktigt när man sen skall gå vidare och en bra präst är guld värd. Vilket bra minne han hade. När min pappa dog så kändes det som att sorgen kom på allvar efter begravningen för innan hade man så mycket att ordna med och allt var så overkligt.

Stort Grattis till att du skall bli mormor ;) Blev så glad för din skull så jag blev alldeles rörd.

Sköt om dig och ha en så fin dag du kan

Varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

29 mars 2012 20:59

Det har känns lite jobbigt denna veckan, jag känner mig trött och vill helst jobba i trädgården och vara ensam.
Tack snälla du för din omtanke den värmer så gott.
ha det gott goa vän och var rädd om dig!

 
annemon

annemon

30 mars 2012 11:05

Skönt att begravning blev så fin och med en präst som gjorde den så minnesvärd, det är viktigt att det kännts bra av det sista farväl man tar.Men säkert många fina minnen du har kvar av din far.
Själv har jag bilder på min mor och far och min bror vid datorn. då är dom med mig varje dag.
Kram

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

30 mars 2012 13:39

Jag har precis som du mist Mor och Far och min Bror.
Fint och ha kort på dem vid datorn då ser man dem varje dag.
Jag har många fina minnen kvar.
Tack goa du för din omtanke och en riktigt go kram till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

30 mars 2012 12:17

Ja, det är verkligen skillnad på präster och präster. För ett tag sedan var jag på en begravning där prästen inte ens kom ihåg namnet på den som skulle begravas utan att bläddra i en massa papper.
Ett ovärdigt slut kan jag tycka.
Som du säger, livet går vidare dag efter dag och så småningom blir det lättare och lättare och man minns fina minnen med ett småleende. Sådant är livet och vi människor tack och lov

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

30 mars 2012 13:36

Fruktansvärt att behöva titta i pappert efter namnet, då känns det som om det vore i mängden.
Den här prästen fick oss att känna att han brydde sig med sitt hjärta.
Ja det är tur att sorg läker och de fina minnena finns kvar.
Ha en trevlig helg och go kram!

 
skrivmoster

skrivmoster

31 mars 2012 09:07

"Morgon mellan fjällen" ... den stod vi vid bänken och sjöng varje morgon och fröken trampade på orgeln! Den har många minnen med sig och är så fin!

Hoppas stickningen går bra. Det låter fint med mönster från förr, så att det är något som kanske inte sitter på varje barn idag. Det fanns många fina mönster men jag har aldrig varit någon duktig stickerska... Ändå lyckades jag få till några plagg i alla fall. Men inte till barnbarnen. Då lejde jag stickhjälp!

Ha en fin helg! Kramar!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

31 mars 2012 18:29

Den psalmen väcker många minnen hos många. Jag minns med magisterns fru som kom in och spelade på orgeln varje morgonsamling. ofta morgon mellan fjällen.
Även min pappa hade minnen från den.

Jag tycker bäst om att virka men en liten kofta ska jag nog få ihop. Det är jättekul. men det gör ont i axeln av av att sticka men jag har gott om tid.
Tack snälla för att du tittade in och en riktigt skön och lite "mörk kväll" önskar jag dig.
Go kram!

 
Kaela

Kaela

1 april 2012 09:30

Stort att få ett fint och värdigt avsked.
Men du mister honom aldrig.
Han bor i ditt hjärta!
Kramar om!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

2 april 2012 10:30

Ett mycket fint avsked fick vi.
Jag tror som du att han är med mig.
Go kram till dig!

 
Lena S

Lena S

1 april 2012 21:35

Grattis Mormor! Ja du, livet går vidare, nya kommer när de gamla tackar för sig. Livets gång osv.

Ni verkar ha en underbar präst! Det är en stor yrkesskicklighet och inte alla förunnat utan de står och läser innan till för att inte glömma vad de skall säga...

Ljust minne som är ovärderligt när det ändå är så svart och jobbigt som det är med begravningar.

Kram och Glad Påsk!
Lena

http://www.suttecity.wordpress.com

Kristina

2 april 2012 10:32

Det är en ung präst som blev prästvigd för ett par år sedan.
Men han har väl en gåva.
Tack för grattiset till Mormor det ska bli jättespännande.
Go kram till dig!

 
Malin

Malin

2 april 2012 10:43

Hej! Vilken trevlig och jordnära blogg du har!

Skönt att läsa att din pappas begravning blev så fin. Det är ju aldrig trevligt med begravningar, men kan de ske på ett sådant sätt som du beskrev, så känns det ändå bra/bättre, framförallt när man kan tänka tillbaka på det, lite senare.

Och javisst, livet går alltid vidare, jag miste min far för drygt tio år sedan - det var jättetufft då, jag var 26 år och visste inte vart jag skulle ta vägen. Men som sagt, tiden går, och läker alla sår.

Gratulerar till att du snart ska bli mormor, vad roligt! :-) Glad påsk, önskar Malin i Småland.

http://cejasmatte.bloggplatsen.se

Kristina

2 april 2012 20:33

Ja det ska bli jätteroligt att bli Mormor.

Det är viktigt att man blir bra bemött från alla håll på en begravning och det blev vi.
Tack för att du tittade in hos mig och välkommen tillbaka.
Jag önskar dig med en riktigt bra Påsk!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards