kristinakicki

Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Ett riktigt bakryck

Av Kristina - 15 februari 2012 09:36

  Igår fick jag ett ricktigt ryck, jag fick för mig att jag skulle baka Napolionbakelser. Jag gjorde smördegen själv precis som jag gjorde förr i tiden.

Första gången var jag nog bara 14 år när jag bakade bakelserna och jag kommer ihåg att de blev goda.

Den här gången hade vi nog iete brottom med fikat så kakan fick inte kallna tillräckligt så det blev lite kladdigt.

Men mina gäster var nöjda och jag uppmanade dom "att äta med andakt" för det är inte säkert att jag bakar Napolionbakelser en gång till.

Det finns ju färdig deg att köpa men det är alltid kul med utmaningar.


Jag gjorde en vaniljkräm och blandade med vispgrädde och bredde på understa lagret efter det blev det äpplemos,  jordgubbssylt och glasyr ovanpå.

 
 
Anita

Anita

15 februari 2012 15:42

Hej goaste vän !!!
Det där ser ju proffsigt ut. Du är duktig Kicki för själv skulle jag inte ge mig på sånt där. Jag äter inte såna saker heller så kanske just därför jag tycker det är pest att baka kakor och bakelser.
Hoppas du har det gott i den isiga vinden. Själv har jag skrivit frdigt berättelsen om Karolina. Det är tur med lite inneväder när man ger sig på sånt.
Ha det riktigt gott min goa vän !!! Vi hörs !!
Stor kram

http://minplats.bloggplats.se

Kristina

15 februari 2012 18:23

Då ska jag säga till min att hon går in och läser på din blogg.
Du skriver ju så bra.
Jag tycker det är roligt med lite bakutmaningar.
Idag har det varit jätteskönt här, mycket snö men ganska varmt.
Jag och Lova var ute för en stund sedan och åkte spark.
Ha det gott min goa vän kul att höra av dig igen.

 
Gun-Hilde Karlsson

Gun-Hilde" title="http://bloggplatsen.se]Gun-Hilde" target="_blank">bloggplatsen.se]Gun-Hilde Karlsson

15 februari 2012 15:53

Mmmmmmm vad dom ser goda ut. Jag är en älskare av napoleon bakelser. Det fanns ett fik på öland där dom bakade dom största napoleon som jag har ätit. så varje gång som vi var där eller hade gäster så åkte vi dit och åt, men dom finns inte kvar där längre så det är så trist. Jag har aldrig bakat själv för jag tror att det är så svårt.
Fortsätt att baka sådan du kan ju.
Vi ses kram på dig.

http://gunhilde bloggplatsen.se

Kristina

16 februari 2012 13:17

Det är säkert ganska enkelt att göra bakelserna om man köper färdig smördeg och äpplemos och sylt finns det ju nästan jämt hemma.
Jag letar med efter goa Napoleon, det fanns ett fik i Skövde som hade goa.
I Tibro på Villa bakar de själva, de är inte vackra men väldigt goa.
Ha det gott och go kram!

 
lillis

lillis

16 februari 2012 06:44

Oj så smarrigt och gott det ser ut blir riktigt sugen.
Ha en bra dag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

16 februari 2012 08:58

Synd att du bor så långt bort annars kunde du kommit på fika.
ha en bra dag och go kram!

 
wiper

wiper

16 februari 2012 13:45

Det ser supergott ut och vad bra gjort att baka en sån bakelse som inte kan vara lätt. Det är en klassiker som är supergod. Vilka lyckostar dina gäster som fick smaka på såna godsaker. Tänk att få smaka på en sån som är hemgjord och även smördegen wow!

Ha en jättefin dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

16 februari 2012 15:44

Det är lite kul att baka lite finare bakverk, jag tror att jag är bättre på det än på småkakor.
det var bara lite jobigt att skära den när den var så nybakad.
Go kram till dig!

 
annemon

annemon

16 februari 2012 16:36

Ett lyckat bakverk, ser gott ut dina gäster måste blivit nöjda ser ju proffsigt ut.Ha en fortsatt fin dag kramen.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

16 februari 2012 19:45

Ja det blev ganska lyckat!
Det blir det ibland, inte alltid.
Ha det gott och go kram!

 
annemon

annemon

17 februari 2012 05:32

Tack för ditt besök hos mig.Hoppas du får en bra dag.
Svar finns på blogg.
kramar om.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

17 februari 2012 07:57

Tack snälla.
Ha det gott och go kram!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

17 februari 2012 10:10

Modig du som ser det som en utmaning att baka svåra kakor. Allt handlar om inställning. Jag har lätt att ge upp om det går fel som med mina lussebullar och mina hastbullar. Då går det flera år innan jag försöker igen. Karaktärsbrist?

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

17 februari 2012 13:41

Det var säkert 20 år sedan dom jag bakade Napolionbakelser senast.
Ibland blir jag lite envis och ger inte upp utan tänker det kommer att lyckas till slut.
Utom när jag bakade struvor och höll på en hel dag och fick c:a 10 st.
Sedan var jag så snål med dom så att de blev för gamla istället.
Struvor bakar jag aldrig mera.
Jag tror att det snarare är ett stort föstånd att ge upp när det inte funkar.
Stå och förstöra en hel dag, nej då är det bättre att göra det man är bra på.
Goa kramar till dig!

 
Ingen bild

Lena S

17 februari 2012 21:40

Smaskigt!! :)

Kristina

19 februari 2012 09:56

Ja, baket blev ganska bra.
Go kram!

 
Karin

Karin

18 februari 2012 23:57

Det ser smarrigt ut! Själv skulle jag baka gifflar, men tog för mycket mjölk, så jag fick göra vetebröd istället:-)))
Men de blev goda!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

19 februari 2012 09:55

Vad duktigt av dig att kunna göra vetebröd när du gjorde fel. Så gör ofta jag med när jag ska göra en sats så tänker jag dubbelt, men då blir det bara mer.
Kul att du tittar in.
Ha det gott och go kram!

 
skrivmoster

skrivmoster

19 februari 2012 16:23

Det ser riktigt gott ut!!! Jag har aldrig provat på utan bara ätit köpta. Inget är som hembakat. Det slår allt!

Kram och ha det gott i det du gör!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

19 februari 2012 20:03

Det är en bakelse som jag alltid tyckt så mycket om.
Tack för att du tittar in.
Många goa kramar till dig!

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

21 februari 2012 19:26

Nu påminner du mig om att detta är ett av alla recept som jag vill prova att baka, måste nog bli en rejäl bakdag framöver. Hembakat är alltid mycket godare.

kramar till dig från mig

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Kristina

21 februari 2012 20:38

Jag har haft en rejäl bakdag idag.
jag gick upp tidigt i morse och bakade bröd och bullar.
Tack för att du tittade in och en go kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards