kristinakicki

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Lite nyttigheter

Av Kristina - 11 februari 2012 12:34

   Den här frukten provsmakade jag häromdagen, det skulle vara en slags grapefrukt. jag tycker att den var söt och go,d men ganska torr.

Jag håller på med massa nyttiga saker för tillfället, allt för att må bra.

En klyfta citron före maten ska vara bra för sprickor på tungan, har prövat detta och tycker att det blir bättre.

   

Jag bloggade om i våras att jag torkade nässlor, nu kör jag en 14-dagars kur på te. jag har en bra kanna med insats som jag lägger i nässlorna, sen får det stå och dra en stund. Jag häller på nytt kokt vatten flera gånger, har inte råd att slänga dem efter bara en användning, det ligger mycket jobb bakom.


Efter nässlorna ska jag köra en kur på mina torkade björkblad, det blir en bra och nyttig utrensning.

Det finns så mycket vitaminer m.m att köpa men vi har ju så gott om nyttiga växter som är härodlade. Eftersom vi bor här tror jag att de är bra för oss.

 

När min mamma och Svärmor levde, ringde de alltid till mig när de hade kokat rödbetor för inläggning. Jag tycker det är så gott med nykokta med en smörklick.

Jag köper ibland och kokar, men det kan aldrig bli detsamma, känslan och omtanken finns inte längre kvar.


Jag hade mer nyttigheter att visa men mina bilder slutade att fungera, de tyckte väl att det räckte, det är ju lördag idag och då ska man unna sig lite gott.



     

 
 
wiper

wiper

11 februari 2012 16:48

Vilka frestande bilder på nyttigheter. Jag försöker också hålla mig till sånt men har spårat ur lite i dag ;) tyvärr. Är det nån ny sorts grapefrukt? Vad duktig du är som går på en sån kur. Jag har druckit nässelte och det var rätt gott. Torkade björkblad har jag aldrig testat men så bra att veta att det rensar ut gifter ur kroppen. Nykokta rödbetor med en smörklick brukar vi ta ibland också för det är verkligen gott. Som du säger så kan det aldrig bli detsamma när du har såna fina minnen från detta. Det sägs att man kan ha en dag/vecka då man unnar sig nåt som inte är så bra att äta varje dag

Tack för dina värmande ord och din omtanke i din kommentar till mig.

Ha en fin kväll
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

11 februari 2012 17:42

Så bra det låter med en dag i veckan att unna sig något gott, det ska jag göra idag.
Nässlor är med utrensande, vad jag lärt mig ska man inte hålla på längre än 14 dagar med kurerna.
Jag spårar ofta ur men ibland är jag ganska duktig.
Ha det gott och en go kram till!

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

11 februari 2012 18:26

Citron är väldigt surt med väldigt nyttigt.
Min mamma kokade te på torkade björkblad och drack som "rening". Hon var nöjd med det, men jag tyckte bara att det luktade - konstigt;)
Önskar dig en trivsam kväll med Sambon!
Stor varm kram,
Lambergsfrua

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Kristina

11 februari 2012 19:29

Vad intresant att läsa om din Mamma.
Jag har inte kokat på bara björkblad jag har blandat med blåbärsblad.
Jag önskar dig och din Man med en riktigt skön kväll.
Go kram till dig!

 
Kaela

Kaela

12 februari 2012 14:57

Ja det gäller att unna sig det som är både gott och nyttigt.
Smöriga nykokta rödbetor. Mums!

kramar om!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

12 februari 2012 18:10

Visst är det gott!
Go kram!

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

13 februari 2012 19:36

Sweetie och Pomelo är ganska goda som lite avbrott ifrån grapefrukten som ibland kan vara rejält sur. Men föredrar nog trots allt röd grapefukt då övriga upplevs lite torra.

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Kristina

13 februari 2012 20:22

Tack snälla!
Då heter den här altså Sweetie för pomelo har jag testat tidigare.
Jag föredrar med röd grapefrukt, men det är kul att testa.
Kul att du tittar in.
Go kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards