kristinakicki

Alla inlägg under november 2011

Av Kristina - 9 november 2011 18:17

 

Jag var i församlingshemmet i går kväll. Det var lena från en blomsteraffär i Hjo som inspireade och visade blommor inför Advent och Jul.

Hon gjorde kransar och fina blombuketter m.m  Det var mycket naturmaterial som hon jobbade med. Efter visningen var det fika och vi fick köpa lotter och vinsterna var allt som hon tillverkat under kvällen.

När dragningen kom önskade jag av hela mitt hjärta att jag skulle vinna och det gjorde jag. Lyckliga jag gick fram för att välja och såg att denna fina krans med näverstjärnor fanns kvar.

Nu är den min och redan på plats.

Allt som hon använde finns att köpa i de flesta blomsteraffärer t.o.m kanel, det är en sämre variant än den vi använder på gröten och inte så dyr.

Jag tycker det är så roligt att göra blomgrupper och kransar, men jag skulle vilja lära mig lite mera om det.

Ha det gott!



Av Kristina - 7 november 2011 11:00

 

Nu har jag köpt hem min älsklingsblomma. Jag trodde att jag köpte en röd amaryllis men när jag kom såg jag att den var vit. Men vad spelar det för roll, jag behöver ju inte ha en röd blomma för att jag alltid har haft det.


Nu ska jag ta väl hand om den så att den kommer att blomma ända fram till jul. Jag kanske pysslar om den och lägger lite mossa runt den,  en liten ängel kanske ska sticka upp i mossan. Jag ser framför mig en så vacker bild på

hur vackert det kommer att bli.


Att sätta sig ned i stillhet och drömma och önska det vi vill ha, se det framför oss och riktigt känna efter hur bra det kommer att bli. Sitta still en liten stund och blunda och leva oss in i vår dröm.

Drömmen kan bli verklighet om vi har tillit  och tror på oss själva och litar på att det finns hjälp att få. Att vi ödmjukt ber Andevärdlen om hjälp.

Det kanske tar lite tid, man får ha tålamod. Ibland vet jag inte ens att jag har bett om hjälp det bara kommer till mig ändå.


Jag har flera gånger i en affär tittat på ett par röda gummistövlar att ha i trädgården för mina har gått sönder. Men köpet har inte blivit av, jag hittade inte rätt storlek med mera orsaker.

Flera veckor senare gick jag in i butiken och där de inte skulle stå, stod där ett enda par röda stövlar i rätt storlek.

Jag hittade ingen prislapp, men skit samma tänkte jag, står de framför näsan på mig så ska jag köpa dom.

Jag går fram till kassan och ställer mig i kön, tittar i stövlarna och hittar prislappen 20 kronor.......

Det är bara och tacka ödmjukt för hjälpen.

 


Man kan diskutera om det var en slump, men min tro är stark på att andevärdlen alltid är med mig och ser till mig.Det här var inte enda gången som jag fick hjälp, det händer hela tiden.

Men sen kan inte allt glida fram på en räkmacka utan det är en del vi ska lära oss här på jorden.

Våga drömma och ha tillit!

                                                  


    

Av Kristina - 5 november 2011 14:50

 

Jag gör alltid råkostsallad som jag har hela veckan stående kylskåpet. Vi har den till middagen eller bara äter den som den är till lunch.


Först skalar jag och sen river jag ner de grönsaker som jag ska använda. Här har jag palsternacka och morot som jag river ner på matberedaren. Sen tar jag en grövre skiva och river vitkål.

Jag använder mig av de grönsaker som jag har fått tag i. Ibland blir det bara vitkål och morötter. Kålrot är gott att ha i.

Efter att jag har rivit de grönsaker som jag ska använda hackar jag i rödlök (både gott och en fin färg) och purjolök.

Jag hämtade in lite grönkål från landet och hackar i, det blir nyttigt och gott.


Sedan häller jag i c:a 1 msk vinäger för att salladen ska stå sig. Jag blandar i herbamare örtsalt ( Öb har en liknande krydda). För att vi ska kunna tillgodogöra oss alla vitaminer häller jag i ekologisk kallpressad rapsolja.

Blandar alltsammans.

 


Nu har jag en god sallad som står sig c:a en vecka i kylskåp.

Det är så praktiskt, jag har alltid sallad klar till middagen. När ni ändå håller på att tillreda salladen gör ganska mycket så att det räcker ett tag.

Lycka till!

Mat
Av Kristina - 4 november 2011 15:14

Idag var jag och Benke bjudna på lunch hos min dotter och hennes Man. Det skulle bli langos, en ungersk friterad rätt på bl. potatis.

 

Det är något brödliknande som man kan äta med olika tillbehör. De hade gjort iordning vitlöksolja och riven ost.

Jag hade med mig hackad rödlök creme fraice och stenbitsrom. Det var så otroligt gott.

De hade lyckas så bra, det är inte helt lätt att fritera.

 

Jag tycker att langosen blev jättefina, stort beröm till dom båda.

 

Här ser Jenny och Jon så glada ut och Nalle kikar fram, min yngste son syns i bakgrunden, han var också med på bjudningen.

Vi åt nog, något alldeles förskräckligt för när vi var på väg så hörde jag att fritösen fortfarande var på. Jag är ju nyfiken av mig så jag undrade vad de friterade nu, jag trodde alla var mätta.

Jag fick svaret att de hade sparat potatisskalen och friterade. Det var ju väldigt sparsamt av dem.

Jag fick en bra förklaring att det är mycket gott och smakar som chips. Det får väl bli en annan gång att vi får smaka på detta.

Jag är väldigt mycket för att ta vara på och inte slänga, så det var ett bra tips.

Jenny och Jon har en jättetrevlig blogg, jag tror att de har en tävling nu, så kika gärna in.

http://jennyjon.bloggplatsen.se/


Tack för den goda lunchen vi kommer gärna tillbaka.

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards