kristinakicki

Alla inlägg den 14 november 2011

Av Kristina - 14 november 2011 18:07

   

Jag hade bestämt mig för att göra grynkorv i början på den här veckan. Men jag fick problem när jag skulle få tag på fläskfärs, vår fina chark på sparhuset finns inte längre. Jag åkte runt till de andra affärerna  och de skulle kunna fixa färs till på onsdag. Jag åkte hem och ringde till Ica i mölltorp och där kunde jag med få på onsdag.

Jag hade lagt i blöt korngryn men de kunde jag spara. Det värsta var att mitt barnbran Lova var upptagen på onsdag.

Då ringer telefonen, det var från Mölltorp, de hade fått tag på fläskfärs, det var bara att hämta. Så jag förberedde malen lök, plockade fram kvarnen och la korvskinnen i blöt..


Jag blandade 2 pkt korngryn, malen lök, svartpeppar, salt, kryddpeppar, potatismjöl och 5 kg fläskfärs.Sen provstekte jag några biffar för att smaka av om det var bra kryddning.

  

Biffarna smakade jättegott, kanske lite dåligt salta, men då är det bara att salta extra i vattnet när jag kokar grynkorven. Biffarna kallas även för körvatröt. Räcker inte skinnen till så steker jag upp färsen som blir kvar och fryser in biffarna till smörgåsmat eller en middag.

 

Här ligger fjälster i blöt, tyvär är de mycket dyra att köpa, så jag vet inte om det lönar sig att göra korv, men det är roligt.

 

Här är allt förberett och klart och bara väntar på att min lilla medhjälperska ska komma.

  

Hon är jätteduktig och fixar det här hur bra som helst,  hon ser till att det inte blir för magra korvar. Lova är mycket effektiv och smiter inte undan utan hjälper till hela tiden.

 

Så här fina blev korvarna som jag ska stoppa ner i frysen. Jag ska bjuda mina barn på potatis vitsås och grynkorv.

En korv ska kokas till Julbordet och skäras i tunna skivor. Kanske jag överraskar med en grynkorv som födelsedagspresent, det brukar vara uppskattat. Det konstiga är att det är så lokalt över Västergötland att äta grynkorv.



      

Mat

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards