kristinakicki

Direktlänk till inlägg 25 september 2011

Torkade ringblommor

Av Kristina - 25 september 2011 19:27

     

Jag har plockat mycket växter i år som jag har torkat.

På den första bilden är det blåbärsblad ifrån Americanska blåbär. (Det var någon som sa att det var bra om man hade för högt socker). De är ganska syrliga och goda i te.

På tallriken och i burkarna är det ringblommor. Mina ringblommor är lite sega så de blommar för fullt nu. Jag plockar blommorna och drar av blommorna från "knoppen".

Sedan får de ligga och torka, det går ganska snabbt.

En del av det torkade använder jag till brödbak. Jag tog även i Hackade ringblommor när jag bakade lussekatter.


Jag gör alltid ringblomssalva:


Jag har inte hunnit än i år, men jag ska lägga ringblommorna i en glasburk och hälla på en bra olja, (Jag använder kallpressad rapsolja). Sedan ställer jag burken i fönstret och får stå där i en månad med tillsyn, (så att det inte möglar längst upp i burken).

Jag har ett recept här på ringblomssalva:

Smält 50 g svensk renat bivax i en bunke över ett vattenbad.

Rör ner 2 dl av din hemmagjorda ringblomsolja.

Låt allt smälta samman.

Salvan börjar ta form efter en  c:a 1 kvart.

Häll upp på burkar.

(Du kanske får röra lite grann).


Salvan är en mycket bra hudsalva, bra till fötterna och mycket annat.

Jag brukar fråga biodlare om jag får köpa bivax och det brukar alltid gå bra.

Blir det vax över kan du göra dig ett vackert ljus.



 
 
Karin

Karin

25 september 2011 22:52

Det är en fröjd att läsa hur fint du tar vara på allt i naturen.
Ha en fin vecka!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

26 september 2011 08:47

Jag är sjukpensionär och jag måste ha något att bry mig om. Det är även mycket bra för min hälsa.
Jag dricker inte kaffe utan bara te och då finns det så mycket gott i naturen att plocka.
Goa kramar till dig och ha det gott!

 
lillis

lillis

26 september 2011 07:34

Oj vad du tar reda på saker som naturen har att bjuda på.
Har lagt ut receptet på Grekisk pyttipanna på min blogg.
Ha en bra vecka
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

26 september 2011 08:44

Det är väl en liten hobby jag har, jag tycker att det är rogivande att plocka bär och växter.
Tack för receptet jag kommer på en gång!
Goa kramar till dig!

 
annemon

annemon

26 september 2011 09:01

Ja men visst är det så att det finns mycket man kan torka och ta tillvara från naturen, man kan känna sig som en liten hamster ibland,själv torkar jag inte så mycket, ringblomman din förnöjer både öga mun och kropp de är inte illa det.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

26 september 2011 11:40

Tyvär kan jag så lite om växter, men jag skulle gärna vilja veta mer.
Vad fint du skriver om ringblomman.
Nu har jag lyckas länka dig.
Goa kramar till dig och ha en bra dag!

 
Spanaren

Spanaren

26 september 2011 11:52

Skicka upp några Ringblommor för dom är så fina och lukar så fräscht. En blomma som jag verkligen gillar ;.)

Bra med ett vettigt recept på en salva. Måste sätta Ringblommor nästa år ;.)

Ha en bra dag vännen/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

26 september 2011 20:50

I tanken skickar jag dig en stor gul och orange bukett med doftande ringblommor.
De kraftigaste blommorna blir de som självsått sig.
Ha det så gott goa vän och go kram!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

26 september 2011 13:50

Låter som ett bra recept på salva. Tyvärr har jag inte satt några ringblommor iår men jag ska försöka komma ihåg det till nästa år.
Du är duktig och har så mycket visdom. Tur att jag hittade din blogg. Din soppa var jättegod föresten om jag inte sagt det förut.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

26 september 2011 20:47

Tack snälla!
Jag tycker att du är så duktig, Jag är så impad av att du leder meditationer, det skulle jag med vilja.
Mina ringblommor blommar nu först så jag plockar och torkar varje dag. Då är det bra med vedspis.
Jag är glad jag med för vår vänskap på bloggen.
En roktigt go kram till dig!

 
Ingen bild

margareta wårenius

26 september 2011 19:27

Hej du var då en BADDARE och ha ideer och energie. Ringblomsalvan gör jag oxå. Du är ju precis som jag då jag var i din ålder. Nu är jag 73 och ibland lite trött. Men hösten inspirera och Fläderbom måste jag plocka och stolt fjällskivling är min svampfavorit. Kul att hitta din blogg.

Kristina

26 september 2011 20:18

Du är så välkommen till min blogg. Du gjorde mig glad med din tjäcka kommentar.
Vi brukar ha stolt fjällskivling här i trädgården, men det verkar som de inte gillar det här blöta vädret.
vad kul att du med gör ringblomsalva.
Ha det gott och en go kram till dig och glöm inte min blogg!

 
Lena

Lena

26 september 2011 20:53

Ringblommor har ju jag också. Nu vill jag också prova. Spännande!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

26 september 2011 21:01

Vad kul att du vill testa.
Det kan vara lite svårt ibland att få rätt konsistens, men man får pröva sig fram!
Goa kramar till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards