kristinakicki

Alla inlägg den 30 juli 2011

Av Kristina - 30 juli 2011 09:35

 Nu dräller det av bär överallt häromkring. Det finns så mycket gott att göra med bär. Här har jag gjort en vinbärskaka. Jag har dubblat receptet fyra gånger för att det skulle passa till min långpanna. 


                                     Vinbärskaka


1,5 dl vetemjöl,    1 dl potatismjöl,   1,5 tsk bakpulver,   1,75 dl socker

                 Blanda i en bunke.

Blanda i 3 ägg och kör snabbt ihop till en deg.

Häll degen i en smord form och strö 3 dl vinbär ovanpå.

Grädda 175 graders värme c:a 35 min.

Av Kristina - 30 juli 2011 09:07

     

Här kommer ett gurkrecept till som jag tycker är så bra, det har ett bra namn med.

                      

                                   Goda vänners gurka.

2 kg slanggurka skivas

1 gul  lök skivas tunt

2 msk gult senapsfrö,    2-3 lagerblad ,    10 dillkronor.

Allt varvas ner i ett rostfritt kärl (glas el rostfritt).


Lag:

3.75 dl ättiksprit

5.25 dl vatten

12 dl strösocker

0,75 dl salt

Koka upp lagen, häll den het över gurkan. Låt stå övertäckt till nästa dag.

fördela i lagom stora burkar.


   

Jag har i hela mitt liv samlat på bra och enkla recept och jag vill gärna dela med mig. Den här sylten är så god.


                       Svart vinbärssylt

1 kg svarta vinbär

1 liter vatten

2 kg socker


Skölj, repa men snoppa inte bären.

Koka bären med vattnet i 15 min ganska häftigt.

Tag grytan av värmen och rör ner sockret tills det är löst.

Rör då och då i sylten medan den kallnar.

Häll upp på rena burkar.

Parafinera och sätt på lock.

Jag brukar frysa min sylt .



Mat

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards