kristinakicki

Direktlänk till inlägg 18 juli 2011

Minnen om klarbär

Av Kristina - 18 juli 2011 09:09

  Nu lyser det rött i nästan vartenda klarbärsträd här i vårt lilla samhälle. Det får mig att tänka tillbaka till min barndom, hur viktigt det var att ta till vara på alla bär. Hur jag satt där med Mormors hårnål och kärnade ur körsbär fast det var tråkigt.

Jag har ändå fortsatt med detta, nu för tiden är det bara en skön avkoppling då minnena ramlar upp för mig.

När min älste pojk var tre år blev jag mycket sjuk i njurinflammation och kunde inte klara min son och mig själv. Då kom min Mamma och hämtade mig och tog hand om oss. Det enda jag kunde göra för att vara till lite hjälp var att kärna ur klarbär, det var många liter som blev urkärnade.


Vi hade en stuga på tomten där mina kusiner med föräldrar bodde varje sommar.

Varje år när de kom hade min Mamma gjort Maizenapudding som det serverades klarbärssylt till, det var det bästa min Morbror visste. I alla år har min morbror kommit och plockat klarbären högst upp i topparna, där bara han med sin vighet kunde nå dom.


Nu är föräldrahemmet sålt, men bären lyser röda och det är andra som får ta hand om de goda bären.

Men för första gången på många år finns det bär på våran tomt, så nu har jag gjort klarbärssylt. Kanhända att det blir en maizena pudding också för att få uppleva minnena från sommrarna tillsammans med mina kära kusiner. De här minnena bara ramlade på mig, det var inte tänkt så, det skulle bli recept idag.

Men som det regnar ute blir det mera bloggning.

Det skulle vara kul att höra om du har något minne av klarbär.



 
 
Gun-Hilde

Gun-Hilde

18 juli 2011 11:20

Hej i regnet. Jag har också minnen av att sitta där och kärna ur körsbär med en hårnål. Jag undrar om det finns några som gör det nu för tiden. Kommer även ihåg när mamma kokade sputtekräm vilket var kräm med kärnorna kvar i körsbären. Det var så roligt att sitta där och sputta ut kärnor. Hoppas att du får mycke körsbär till sylt för det är så gott.
Lycka till........

http://gunhilde.bloggplatsen.se

Kristina

18 juli 2011 12:17

ja det är ju jag som är så gammalmodig och sitter och kärnar ur men jag är väl ganska ensam om detta.
Sputtekräm är jättegott vi barn hade så roligt när vi satt och sputtade. Tror du att det går hem nu för tiden?
Tack för att du tittade in. Ha det gott och goa kramar till dig!

 
Anita

Anita

18 juli 2011 11:25

Vilket mysigt "minnenas inlägg" du skrivit idag Kicki. Du väcker minnen till liv hos mig också för det där med kusiner varje sommar i lillstugan existerade hos min mormor och var höjdpunkten för mig varje sommar.
Jag tror in att Klarbär var så vanliga i Dalarna för när jag flyttade till Västergötland 1967 hade jag inte hört talas om annat än körsbär som vi hade hemma. Finns det någon som vet om jag har rätt i det ??? att de finns mera härnere??
Kul med ditt inlägg och jag tror du gav mig inspiration till ett blogginlägg om en stund.
Tack goa Kicki för att du delar med dig av både minnen och annat.
Stor kram från mig !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

18 juli 2011 12:14

Visst var det roligt när kusinerna kom.
Jag vet inte om det bara kallas för klarbär här? Det vore kul att få reda på.
Det ska bli spännande att läsa ditt inlägg!
Ha det så gott, solen började helt plötsligt att lysa mycket förvånande.
Många goa kramar till dig min vän.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards