kristinakicki

Direktlänk till inlägg 13 juli 2011

Nu är det snart dags att skörda

Av Kristina - 13 juli 2011 09:45

    Nu har potatisen slutat blomma och vi tar upp varje dag, ingen pasta här inte.   Vi älskar sill och potatis, det blir det varannan dag nästan.                  

  Tomaterna är på gång, jag har ätit två gula körsbärstomater, det var gott. Det är så härligt att kunna plocka maten i trädgården och må gott av den. Jag gör mycket sallad som jag blandar i det som finns i trädgården.

Det är gurkor som blommar bakom tomaterna, men de bara blommar det blir inga gurkor. Jag tror att jag har köpt fel sort ,jag får se vad som händer.


   Jag har äntligen lyckas nästan med dillen efter flera års försök. Nu är det bara att vänta på gurkorna så blir det inläggning. Återkommer till detta senare med bra recept. 

     

Rosorna bara blommar och blommar. Kryddtagetes har börjat komma igång och blir en fin kant till mina kryddväxter. Jag kan inte visa den rabatten för där växer det mynta så det ser ut som en urskog. Men urskogen ger mig te varje dag och kryddor till mina maträtter, så jag är nöjd.  

Nu är det dags att gå rundan i trädgården och rycka lite ogräs och prata lite med mina växter.

Kram till alla        


 
 
lillis

lillis

13 juli 2011 11:49

Fina odlingar du har och mycket gott att stoppa i munnen, och även fina blommor
Ha det gott
Kram på dig

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

13 juli 2011 22:55

Ja i år har det blivit ganska lyckat.
Kram på dig och ha det gott!

 
Monica

Monica

13 juli 2011 14:36

Vilka läckra bilder från din trädgård. Tänk att ta upp potatis direkt från landet och koka dom med egenskördad dill....det är gott det!

Ha det bra!

kramar

http://violett.bloggplatsen.se

Kristina

13 juli 2011 22:53

Ja då är det gott när potatisen är färdig. Men det är mycket jobb jag tänker varje år att jag inte ska odla så mycket.
Kramar på dig och ha det gott!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

13 juli 2011 17:24

Mina tomater har knappt fått blommor och rosorna har bara knoppar. Här i Visby blommar allt så man blir alldeles grön av avund. Det är sådana här gånger man undrar varför man kämpar på med blommor och grönsaker uppe i Norrland.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

13 juli 2011 22:51

Men jag har för att ni snart kommer ikapp. men vi har haft ett gynsamt väder i år för odling.
Kramar till dig och ha det gott.

 
Anita

Anita

13 juli 2011 18:12

Nu har jag varit med dig i trädgården en lång stund och jag gillar när du berättar om dina plantor och växter. Du är duktig, Kristina och du kan det där med växter. Det märks.

Dill till kräftor också eller??? eller ska det bara vara till gurkinläggning?? Jag är så tokig i kräftor så jag tänker bara på de röda djuren när jag ser och känner doften av dillkronor.

Massor med potatis får du, ser jag och slipper dryga ut med pasta. Det är klart att rosorna blommoar där de känner sig hemma. Du är ju en ros, själv. Ja, detta var riktigt roligt att få mig förevisat.
På tal om the, förrsten ... har du något bra thetips mot hjärtklappning ??? Berätta det för mig i så fall.
Stor stor kram till dig min goa vän !!!
//Anita

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

13 juli 2011 22:49

Ja kräftor är gott det finns i sjön här men vi har ingen fiskerätt. jag brukar köpa havskräftor när jag är i Varberg och koka själv det är gott.
Tack snälla för det fina du skriver till mig.
Ha det så gott min vän och stor kram till dig med.

 
Cina

Cina

13 juli 2011 18:14

Ser helt underbart ut!
Hoppas du får gurka.
Nu väntar jag på att västerås gurkan ska komma så man får börja lägga in!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Kristina

13 juli 2011 22:44

Jag plockade 3 st västeråsgurkor som jag saltade in. Jag har ett så bra recept på gurka som jag ska blogga om.
Kram på dig och ha det gott.

 
Patricia

Patricia

14 juli 2011 11:18

Har redan fått i hop folk till seansen på söndag. Tyvärr.
Kramar

http://mammapatricia.se

Kristina

14 juli 2011 12:29

Otur men det kanske blir ån annan gång!
Kul att du tittade in!
Kramar till dig med!

 
Pisan

Pisan

15 juli 2011 06:33

Oj vad det växer hos dig :-) Egenodlade tomater är ju bara såååå gott! Önskar dig en fin fredag! Kramar från lilla mej! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Kristina

15 juli 2011 10:01

Jag har tomatplantor överallt både ute och i växthuset. Jag ska ta en runda nu och se hur de mår efter den kalla och regniga natt.
Jag önskar dig med en bra dag.
Många goa kramar till dig!

 
Birgitta

Birgitta

15 juli 2011 07:35

Vilken fin odling du har! Härliga bilder!
Vi har satsat på grönsaksland denna sommar. Sallad, rädisor, morötter och kryddor. Så trevligt det är att ha egna växter :)

Önskar dig en fin helg!
Kram fråm mig

http://birgittab.bloggplatsen.se

Kristina

15 juli 2011 09:58

jag förodlar allt i växthuset så att jag inte behöver krypa omkring och rensa.
Morötter blev aldrig bra så det har jag slutat med.
Vad kul att vi har samma intresse!
ha det så gott och kramar till dig!

 
Lena

Lena

15 juli 2011 11:14

Vilken växtkraft du har i din trädgård! Friskt och frodigt potatisblast. Färsk potatis och sill är en av mina favoriter också. Gärna med en smörklick. Mums! Ha en fortsatt skön juli! Kram

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

15 juli 2011 11:43

Kul och höra av dig.
Jag gillar också smörklicken.
Ha en fortsatt skön sommar själv. Ni har rättså bra väder, det har inte vi det är helt kass ute men inne är ljusen tända och det är mysigt.
Kramar till dig!

 
Ingen bild

Johan

18 juli 2011 00:08

Skål från oss på mölltorpsvägen.

Kristina

18 juli 2011 09:08

Vad kul att du tittar in.
Skålar du med min hemmagjorda jordgubbssaft?
Då har du något gott i glaset.
Kramar till dig!

 
Ingen bild

Linda

20 juli 2011 18:23

Hej!!
Nu fick jag se hur det ser ut när potatisen blommar. Det är första året jag odlar själv och har egentligen ingen aning om när potatisen är klar att skördas. Satte den på midsommarafton.
Jag odlar också tomater och gurka, dill och gräslök. Så roligt att gå och plocka.

Fin sida du har!
Linda

Kristina

23 juli 2011 18:42

Vad roligt att du tittar in.
Potatis brukar jag ta upp en vecka efter de har blommat.
Jag skulle så gärna vilja höra med om dina odlingar.
Kramar till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards