kristinakicki

Direktlänk till inlägg 18 april 2011

Jag hittar fördelar med en liten inkomst

Av Kristina - 18 april 2011 16:30

   Ibland går jag här om dagarna och funderar på saker och ting. Idag har jag hittat några fördelar med att ta vara på den lilla inkomst som jag har.


Jag brukar alltid köpa råvarorna själv, då blir maten både billigare och nyttigare när jag lagar den från grunden. För att inte tala om godare! Jag kollar ofta efter extrapriser, handlar på mig då och fryser in.


Jag brukar plocka bär i skogen, och i min egen trädgård. Jag fryser in bär och på så vis har jag under hela året. Vid den här årstiden kan jag plocka nässlor och koka soppa, stuva och torka. Det är både nyttigt och billigt.


Jag kan också plocka örter och torka och göra egen ringblomssalva av.

Att gå och vandra i naturen är gratis och guld värt för mig. Utflykter i naturen med cykel, för att att plocka svamp eller bara för att njuta.


Vi äter ofta soppa som är hälsosam och billig - och mycket gott. Då kan vi unna oss att gå ut och äta ibland istället - då känns det extra lyxigt. Jag stickar raggsockar själv och ger bort i julklapp. Det är alltid lika uppskattat. Det jag kan göra själv, gör jag själv!


Om jag tänker efter, vad saknar jag i mitt liv? Jag är nöjd och tacksam för det jag har. Jag handlar mycket på loppis, då får jag de gamla fina möbler jag vill ha. Möblerna är inte massproducerade utan bär istället på en historia.


Jag behöver aldrig fundera på om mina vänner tycker om mig eller mina pengar...

Vilken tur jag har som har så mycket kärlek och vänlighet att ge bort! Det är gratis hos alla och det tar jag gärna emot med. Det bästa i livet är faktiskt gratis.


Jag är så glad att jag har alla de här fördelarna och säkert många fler.

Det är klart att jag har stunder när jag tycker synd om mig själv, men då brukar jag försöka vara tacksam över det jag har.

 
 
Ingen bild

Baraa

18 april 2011 23:35

Det har du fullständigt rätt om, och inte på tal om att vi lär oss att klara oss på mindre samt slipper att känna oss oroliga när vi inte har så mycket. Kram!

Kristina

19 april 2011 18:28

Det var otroligt klokt skrivet.
Ja, tänk vad skönt att slippa den oron.
Kramar till dig med!!!

 
Spanaren

Spanaren

19 april 2011 09:32

Så utbota bra skrivet!
Håller med dig i varje ord som du skriver för jag som du har en liten inkomst. Någon sa så här: Lite pengar, mycket fritid - Mycket pengar, lite fritd. Du och jag få upptäcka vår egen värld med små medel ;.) Tack för fin text! /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

19 april 2011 18:26

Tack snälla!!!
Det stämmer precis det du skriver, har aldrig hört det utrycket tidigare.
Javisst får vi det, men det är en fin värld som vi har tid med.
Ha det så gott och tack för det kloka du skrev.
Kramar till dig!!!

 
lillis

lillis

19 april 2011 12:18

Vacker bild, man får ta till vara på det man har,jag tror inte att man blir lyckligare för att man har pengar,utan vad man gör med sitt liv
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

19 april 2011 18:22

Kloka ord "man får ta tillvara det man har".
Ha det gott du med och kram på dig!!!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 april 2011 22:04

Du är klok du.
Jag kan känna min fattigdom som en börda när grejor går sönder som man måste ha, som bilen och toaletten och värmen och huset men annars sätter jag värde på friheten. Den är viktigare än pengar fast nu när jag har tid skulle jag kunna göra mycket kul men kan inte för att jag inte har råd.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

20 april 2011 08:15

Ja så är det ofta, när man har tid så har man inte råd.
Men sån tur är så finns det så mycket kul som är gratis!
Men jag förstår dig helt, varit i samma sits själv.
Ha det så gott min vän, du har det som är viktigast en härlig humor.
Jag gillar din blogg!
Kram på dig!!!

 
skrivmoster

skrivmoster

20 april 2011 08:41

Jag skrev en kommentar igår men den verkar inte vara med...
Den gick ut på att jag instämmer i mycket av det du skriver.
Ha en fin dag och en trevlig PÅSK så småningom!
Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

20 april 2011 12:03

Jag har varit ute för det flera gånger att mina kommentarer försvunnit, det är retligt särskilt om man skrivit mycket.
Jag är glad att du titta in igen givetvis saknar jag det du skrivit.
Ha en glad Påsk du med.
Kramar till dig!!!

 
Ingen bild

Marianne

20 april 2011 09:16

Ja du verkar vara full av energi. Hur hinner du med allt. Alla trevliga sammankomster och dessutom verkar du ha huset fullt av hungriga gäster. Men du verkar ändå hinna med att spela detta trevliga spel,Sequence.Ha en bra dag.

Kristina

20 april 2011 12:01

Ja det har varit mycket ett tag, men i kväll ska jag träffa några och få healing själv.
Du, det var en mycket bra present, det värsta är att barnbarnen redan har lärt sig spelet, så att dom vinner över oss.
Kram på dig och tack för att du tittar in!!!

 
Maria

Maria

20 april 2011 09:20

Tack kloka Kristina. Du är en inspiration. Livet blir vad man gör det till. Det är så fint att du fokuserar på vad du har istället för på det du inte har.
Kram

http://www.hela-dej.se

Kristina

20 april 2011 11:57

Tack Maria!
Det är så klokt det du skriver jag håller helt med dig!
Har du läst inlägget om meditationen?
jag kommer troligtsvis ha en här hemma.
En riktigt glad Påsk önskar jag dig min vän!!!
Kram!

 
m

m

20 april 2011 12:32

riktigt bra och fin blogg du har! :)

http://Mahahatilda.bloggplatsen.se

Kristina

20 april 2011 21:48

Tack för att du gillar min blogg!
Titta gärna in igen.
Kram!

 
Monica

Monica

20 april 2011 12:52

Du är en duktig tjej som står i och gör så mycket.Jag för min del är nog alldeles för bekväm av mej,men vi är ju alla olika.Kokar lingonsylt gör jag förstås,men bären plockar jag inte själv,det gör en arbetskompis till min man. och så får vi köpa lite för en billig penning.

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

Kristina

20 april 2011 21:33

Jag vet inte om jag är så duktig men jag tycker det är roligt.jag tycker det är så mycket tillsatser i maten och det vill jag undvika.
Lingonsylt är viktigt att ha hemma.
Det är roligt att få lite olika åsikter.
Kram på dig och ha en riktigt trevlig påsk!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards