kristinakicki

Alla inlägg den 27 mars 2011

Av Kristina - 27 mars 2011 19:23

Jag var inne på min dotters bogg och såg att hon hade bloggat om vårat våffelkalas.

Det var någon som ville ha recept och det kommer här:


Jag gör alltid våffelsmeten i god tid så att den får stå och svälla. En gång glömde jag att ta i bakpulver och fick ta i det precis innan jag skulle grädda våfflorna och gjorde upptäkten att våfflorna blev så spröda och frasiga, så nu gör jag alltid så.


Häll 4dl vetemjöl i en bunke och blanda i 2,5 dl mjölk och 2,5 dl vatten och rör om. Häll i 150 gr smält smör, 2st ägg, och rör till en jämn smet. Låt smeten stå och svälla några timmar. När du ska grädda våfflorna så ta lite mjöl i en kopp och 2 tsk bakpulver och blanda runt. Vispa försiktigt ner blandningen i våffelsmeten.


Jag brukar servera falsk hjortronsylt till, nu hade jag tur att jag hade rabarber i frysen så jag kunde göra den goda sylten. Så här gjorde jag:


Jag tar lika delar rabarber och morötter. Rabarbern skär jag i tunna skivor och morötterna river jag. Alltsammans i en gryta för att kokas ihop.

Du kan ta mycket lite vatten i så att det inte fastnar, låt stå på ganska svag värme och sedan när det vätskat av sig, låt det koka tillsammans med socker (har tyvär inget mått men jag fryser sylten så då är det en smaksak, men rabarber är surt så snåla inte).

Jag låter det koka i ca 20 min eller tills det har kokat sönder ordentligt.


Snart sticker nog fru rabarberknopp upp i jorden ock då brukar morötterna vara ganska fina så då kan du passa på att koka denna sylt.

Lycka till! är det något som är luddigt så hör av dig.

Vill du se hur våfflorna blev så kan du titta in hos JennyJon finns i länkarna.



Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards