kristinakicki

Alla inlägg den 21 mars 2011

Av Kristina - 21 mars 2011 16:22

Jag bloggade om mitt hembakade bröd och lovade receptet, det blir inte lätt då jag aldrig gör likadant beroende vad jag har att tillgå.

Jag brukar plocka nässlor och björkblad på våren som jag torkar och sedan använder i brödet. Jag ska blogga mer om detta när det är dax att plocka och torka. Jag har även i Squass i brödet, nu hade jag fryst som jag kunde använda. Jag kommer även att blogga om squass ganska snart. Man kan ha i så mycket nyttigheter i bröd det är bara att ta till fantasin. Jag har bakat det här brödet några år så jag har gjort en del misslyckande, så jag kommer att ge några bra tips.

Jag brukar göra en ganska stor deg så att brödet räcker ett tag.


Jag värmer upp 1,5 lvatten

Jag tar i ganska mycket jäst för det blir en tung deg sist tog jag i 4 pkt och det blev bra.

Jag använder kallpressad rapsolja ungefär 1 dl.

Efter det tar jag i lite grovt mjöl( jag brukar köpa mjöl från kvarnen men sist använde jag mig av änglamarks rågmjöl, graham och vetemjöl.) Salt ock gärna honung.

Sen lägger jag i massa gott tex: solrosfrö ganska mycket , linfrö också mycket.

(Nu sist hade jag inga nässlor och björkblad) men jag hade torkade ringblommor och frusen squass som jag tog i. På sommaren när jag har mynta hackar jag i det med.

Men du kan använda dig av riven morot, russin, hackad persilja från frysen m.m

Sen tar jag i lite grahams mjöl och sist  vetemjöl .

(Jag har börjat att använda c:a helften av vetemjöl och helften grovt det blir luftigare och högre då ock ej så kompakt som när jag bakade på väldigt grovt mjöl.)

Låter det jäsa till dubbel storlek tar ut tekakor med mått.

Låter tekakorna stå och jäsa en stund igen.

Gräddar  i c:a 225 grader. När dom är klara pensla dom med kallpressad olja.


Jag är medveten om att det här är ett väldigt luddigt recept och jag vore glad att höra vad du hittar på att lägga i brödet. Det är så spännande var gång jag bakar det blir ju aldrig likadant. Fråga mig gärna om det är något du undrar över.

Lycka till!                 

                                

Mat

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards