kristinakicki

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Apelsinsaft

Av Kristina - 26 januari 2011 22:00

 

Idag är jag inte så nyttig. Här kommer ett recept på en mycket god och lättgjord apelsinsaft:

Det blir ca 3,5 liter koncentread saft.

2,5 kg apelsuner tvättas i varmt vatten torka dem.

Skala av det yttersta skalet med en potatisskalare, unvik att få med det vita.

Lägg skalet med 2kg socker och 2 msk citronsyra i en stor bunke

koka upp 1,5 liter vatten och häll det hett över, rör då och då så att sockret löser sig.

Pressa apelsinerna.

När blandningen kallnat tillsätter du apelsinsaften.

Sila alltsammans och häll upp på flaskor.

Det är mycket socker, men det bli mycket saft.

Mat
 
 
Jenny Sjöberg

Jenny Sjöberg

27 januari 2011 08:46

Nämen! Du har ju lagt in en bild själv! Prisa gudarna! Vilken duktigt lärare jag måste vara... :)

svar: Jag spådde mig för dagen och du hittar nu Spåkulan delat på fb. Idag sa kulan:
"Glöm allt grått och trist och ordna en fest i stället." Låter ju spännande! :) Jag och Nalle kanske kan skåla i apelsinsaft...

Den sa också: "Gör inte saker mot din vilja bara för att vara snäll. Ingen mår bra av det." Mycket vis kula!

Länken har krånglat men försök om du vill:
http://apps.facebook.com/spakulan/?ref=nf
Du kanske måste försöka några gånger...

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

27 januari 2011 16:31

Tack kära dotter, du är en duktig lärare.
Vi har köpt mer apelsiner så nu kan du komma ner och skåla!
Jag får gå in och spå mig jag med.
Kramis!

 
Calma

Calma

27 januari 2011 09:28

Hej där!
Åhh,så läckra bilderna blir så där,man kan rikti ta på apelsinerna
Låter supersmarrigt det där.
Och man får vara "inte så nyttig" ibl,men ej alltid,försöker leva så,men ibl spårar man ur.
Det är ju livet,allt ska ej gå på räls,men huvudsaken man kommer upp på spåret igen sas

ha en bra dag,,kram Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

Kristina

27 januari 2011 16:28

Du har rätt livet blir tråkigt om man ska göra allting rätt.
Kul att vi har fått kontakt det är jag glad för.
Kramar till dig!

 
Pisan

Pisan

27 januari 2011 13:05

Apelsinerna är såååå goda nu. Skall köpa hem ett nytt lass idag hade jag tänkt :-) Ha en fin torsdag! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Kristina

27 januari 2011 16:25

tack för att du hälsade på hos mig.
Ska titta in till dig med.
Jag köpte också apelsiner idag, dom var jättestora.
Kram till dig!

 
Anita

Anita

27 januari 2011 18:06

Det låter gott men tyvärr äter vi så lite socker som möjligt annars hade jag nog testat detta. Apelsiner är ju så gott. Hittade en Apelsinjucie utan tillsatt socker och tillverkad i Kivik och jag måste säga att den var så jättegod så jag hoppas på att det blir flera tillverkare som plockar bort sockret för i det här fallet så var det helt fantastiskt gott. Vitaminerna kryllade. Det du !!!!
Stora kramen från mig vännen !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

27 januari 2011 20:03


Ja det är mycket socker, det men det blir mycket saft.
Nu är apelsinerna väldigt saftiga och söta så dom är goda så dom är.
Tack för att du tittar in!
Kramar till mig!

 
Lena

Lena

27 januari 2011 22:45

C-vitaminer! Perfekt i dessa tider. I skolan härjar magsjukan. Jag äter vitpepparkorn.

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

28 januari 2011 08:52

Tack för tipset om vitpepparkorn, har aldrig hört talas om.
Usch för magsjuka.
Kram och tack för att du tittar in.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards